1. Co jsou to hodnoty? Jak souvisejí hodnoty, cíle a výsledky?
  2. Co je to ideová dimenze kurikula? Jakou funkci plní v celku kurikula?
  3. Na konkrétních příkladech vysvětlete rozdíl mezi zprostředkujícím a vstřícným modelem stanovení vzdělávacích cílů.
  4. Popište, jak souvisejí tyto pojmy: dispozice, schopnosti, znalosti, dovednosti, hodnoty, postoje, kompetence.
  5. Uveďte příklady jednotlivých typů dovedností (intelektové, senzomotorické, pracovní, komunikativní).
  6. Vysvětlete, co prakticky znamená požadavek, že vzdělávací cíle by měly být komplexní. Je nutné nebo možné, aby cíle výcviku byly komplexní?
  7. Vysvětlete požadavek kontrolovatelnosti výukových cílů. Jak souvisí s požadavkem komplexnosti?
  8. Zhodnoťte, jaké klady a zápory přináší požadavek formulovat cíle pomocí aktivních sloves. (Měli byste přitom chápat, jak tento problém souvisí s behaviorálním přístupem a snahou o objektivní hodnocení vzdělávacích výsledků.)
  9. Vysvětlete požadavek přiměřenosti výukových cílů.
  10. Pomocí příkladů terminologicky odlište, co označují pojmy výukový cíl a vzdělávací cíl, a vysvětlete proces hierarchizace cílů.
  11. Podívejte se do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, jak jsou zde konkretizovány vzdělávací cíle (měli byste najít cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, cíle vzdělávací oblasti a očekávané výstupy) a operacionalizovány klíčové kompetence.
  12. Na příkladech vysvětlete procesy konkretizace a operacionalizace výukových cílů.
  13. Co jsou to taxonomie vzdělávacích cílů a k čemu slouží?
  14. Vysvětlete, co je to afektivní / kognitivní / psychomotorická doména (oblast) vzdělávání a pro jednotlivé domény uveďte příklad výukového cíle.
  15. Na příkladu jejího uplatnění v praxi popište vybranou taxonomii cílů v afektivní oblasti, tj. na konkrétních příkladech ilustrujete jednotlivé stupně vybrané taxonomie.
  16. Na příkladu jejího uplatnění v praxi popište vybranou taxonomii cílů v psychomotorické oblasti, tj. na konkrétních příkladech ilustrujete jednotlivé stupně vybrané taxonomie.
  17. Na příkladu jejího uplatnění v praxi popište vybranou taxonomii cílů v kognitivní oblasti, tj. na konkrétních příkladech ilustrujete jednotlivé stupně vybrané taxonomie.
  18. Uveďte příklady obvykle uváděných chyb při vymezení výukových cílů (perspektiva cíle, záměna cíle a obsahu).
  19. Vysvětlete význam pojmu kompetence a popište, jakou funkci plní z hlediska aktuálních vzdělávacích koncepcí.
  20. Vyjmenujte a uveďte příklady klíčových kompetencí uváděných v RVP.
  21. Vysvětlete, co jsou kompetence k řešení problémů / k učení / komunikativní / občanské / pracovní / sociální a personální.
  22. Na příkladu popište proces stanovení cílů pro konkrétní vyučovací hodinu, lekci, schůzku apod.
  23. Uveďte příklad formulace výukového cíle se stanovením podmínek výkonu a úrovně výkonu.
  24. Dokončete následující větu uvedením příkladu kognitivního cíle pro vybranou činnost. Při formulaci cíle využijte aktivní sloveso a vybranou taxonomii cílů v kognitivní oblasti. Poté s pomocí této taxonomie určete stupeň náročnosti uvedeného cíle: Na konci vyučovacího bloku v přírodovědném zájmovém kroužku děti...
  25. Dokončete následující větu uvedením příkladu psychomotorického cíle pro vybranou činnost. Při formulaci cíle využijte aktivní sloveso a vybranou taxonomii cílů v psychomotorické oblasti. Poté s pomocí této taxonomie určete stupeň náročnosti uvedeného cíle: Na konci hodiny tanečního kurzu frekventanti ...
  26. Dokončete následující větu uvedením příkladu afektivního cíle pro vybranou činnost. Při formulaci cíle využijte aktivní sloveso a vybranou taxonomii cílů v afektivní oblasti. Poté s pomocí této taxonomie určete stupeň náročnosti uvedeného cíle: Na konci vyučovacího bloku v přírodovědném zájmovém kroužku děti...
  27. Popište návaznost fáze projektové na fázi koncepční v ideové dimenzi (co v této souvislosti znamená konkretizace a hierarchizace cílů).
  28. Popište návaznost fáze realizační a fáze rezultátové v ideové dimenzi. Jak v této souvislosti rozumíte tomu, co z pohledu edukátora znamená "komunikovat hodnoty a cíle vzdělávání" a co z pohledu edukanta znamená "porozumět smyslu toho, co se učím"?

Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)

Última modificación: miércoles, 12 de mayo de 2021, 17:51