Otázky, úkoly a doplňkové materiály k opakování a procvičování
Aggregazione dei criteri
- Co jsou to hodnoty? Jak souvisejí hodnoty, cíle a výsledky?
- Co je to ideová dimenze kurikula? Jakou funkci plní v celku kurikula?
- Na konkrétních příkladech vysvětlete rozdíl mezi zprostředkujícím a vstřícným modelem stanovení vzdělávacích cílů.
- Popište, jak souvisejí tyto pojmy: dispozice, schopnosti, znalosti, dovednosti, hodnoty, postoje, kompetence.
- Uveďte příklady jednotlivých typů dovedností (intelektové, senzomotorické, pracovní, komunikativní).
- Vysvětlete, co prakticky znamená požadavek, že vzdělávací cíle by měly být komplexní. Je nutné nebo možné, aby cíle výcviku byly komplexní?
- Vysvětlete požadavek kontrolovatelnosti výukových cílů. Jak souvisí s požadavkem komplexnosti?
- Zhodnoťte, jaké klady a zápory přináší požadavek formulovat cíle pomocí aktivních sloves. (Měli byste přitom chápat, jak tento problém souvisí s behaviorálním přístupem a snahou o objektivní hodnocení vzdělávacích výsledků.)
- Vysvětlete požadavek přiměřenosti výukových cílů.
- Pomocí příkladů terminologicky odlište, co označují pojmy výukový cíl a vzdělávací cíl, a vysvětlete proces hierarchizace cílů.
- Podívejte se do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, jak jsou zde konkretizovány vzdělávací cíle (měli byste najít cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, cíle vzdělávací oblasti a očekávané výstupy) a operacionalizovány klíčové kompetence.
- Na příkladech vysvětlete procesy konkretizace a operacionalizace výukových cílů.
- Co jsou to taxonomie vzdělávacích cílů a k čemu slouží?
- Vysvětlete, co je to afektivní / kognitivní / psychomotorická doména (oblast) vzdělávání a pro jednotlivé domény uveďte příklad výukového cíle.
- Na příkladu jejího uplatnění v praxi popište vybranou taxonomii cílů v afektivní oblasti, tj. na konkrétních příkladech ilustrujete jednotlivé stupně vybrané taxonomie.
- Na příkladu jejího uplatnění v praxi popište vybranou taxonomii cílů v psychomotorické oblasti, tj. na konkrétních příkladech ilustrujete jednotlivé stupně vybrané taxonomie.
- Na příkladu jejího uplatnění v praxi popište vybranou taxonomii cílů v kognitivní oblasti, tj. na konkrétních příkladech ilustrujete jednotlivé stupně vybrané taxonomie.
- Uveďte příklady obvykle uváděných chyb při vymezení výukových cílů (perspektiva cíle, záměna cíle a obsahu).
- Vysvětlete význam pojmu kompetence a popište, jakou funkci plní z hlediska aktuálních vzdělávacích koncepcí.
- Vyjmenujte a uveďte příklady klíčových kompetencí uváděných v RVP.
- Vysvětlete, co jsou kompetence k řešení problémů / k učení / komunikativní / občanské / pracovní / sociální a personální.
- Na příkladu popište proces stanovení cílů pro konkrétní vyučovací hodinu, lekci, schůzku apod.
- Uveďte příklad formulace výukového cíle se stanovením podmínek výkonu a úrovně výkonu.
- Dokončete následující větu uvedením příkladu kognitivního
cíle pro vybranou činnost. Při formulaci cíle využijte aktivní sloveso a vybranou
taxonomii cílů v kognitivní oblasti. Poté s pomocí této taxonomie určete
stupeň náročnosti uvedeného cíle: Na
konci vyučovacího bloku v přírodovědném zájmovém kroužku děti...
- Dokončete následující větu uvedením příkladu psychomotorického
cíle pro vybranou činnost. Při formulaci cíle využijte aktivní sloveso a vybranou
taxonomii cílů v psychomotorické oblasti. Poté s pomocí této
taxonomie určete stupeň náročnosti uvedeného cíle: Na konci hodiny tanečního kurzu frekventanti ...
- Dokončete následující větu uvedením příkladu afektivního
cíle pro vybranou činnost. Při formulaci cíle využijte aktivní sloveso a vybranou
taxonomii cílů v afektivní oblasti. Poté s pomocí této taxonomie určete
stupeň náročnosti uvedeného cíle: Na
konci vyučovacího bloku v přírodovědném zájmovém kroužku děti...
- Popište návaznost fáze projektové na fázi koncepční v ideové dimenzi (co v této souvislosti znamená konkretizace a hierarchizace cílů).
- Popište návaznost fáze realizační a fáze rezultátové v ideové dimenzi. Jak v této souvislosti rozumíte tomu, co z pohledu edukátora znamená "komunikovat hodnoty a cíle vzdělávání" a co z pohledu edukanta znamená "porozumět smyslu toho, co se učím"?
Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)
Ultime modifiche: mercoledì, 12 maggio 2021, 17:51