1. Popište, co je to realizační fáze kurikula a jak souvisí s ostatními čtyřmi fázemi (na co a v čem navazuje, co a čím navazuje na ni apod.).
  2. Vysvětlete, jak rozumíte tvrzení, že výzkum realizační formy kurikula spočívá ve zkoumání pedagogické komunikace.
  3. Zhodnoťte toto tvrzení (autorem je student 1. ročníku): "V realizační fázi na jedince aplikujeme výchovně-vzdělávací proces."
  4. Vysvětlete, jak rozumíte souvislosti mezi těmito fenomény: zájem, činnost, učení, zkušenost.
  5. V kontextu teorie činnostně (zkušenostně) orientovaného vyučování vysvětlete, v čem spočívá úloha (funkce) pedagoga a proč toto pojetí pedagogického jednání "předpokládá i změny jeho vnitřního postoje" (cit. studijní text, s. 4).
  6. Srovnejte proces výuky a proces výchovy ve volném čase. Jaké společné rysy a jaké odlišnosti naleznete?
  7. Vysvětlete, co je "rozvíjející vyučování"; využijte přitom tyto pojmy: úroveň (zóna) aktuálního a nejbližšího vývoje.
  8. Vysvětlete koncept efektivity vyučování (můžete si pomoci pojmy normovaný čas vyučování, reálný čas vyučování, využitý čas vyučování, čas pokrytý učivem a čas aktivního učení).
  9. Na příkladu vysvětlete fáze výuky: motivace, expozice, fixace, diagnóza, aplikace.
  10. Na příkladech vysvětlete rozdíl mezi názorností předmětnou a slovně obraznou.
  11. Na příkladech vysvětlete, jak souvisí abstrakce, zobecnění a utváření pojmového myšlení. Jak s tímto souvisejí procesy indukce a dedukce?
  12. Na příkladu vlastní přípravy na tuto zkoušku popište, jak může probíhat metakognitivní regulace.
  13. Uveďte příklady intelektových, senzomotorických, pracovních a komunikativních dovedností a stručně charakterizujte proces utváření těchto dovedností.
  14. Co je to řízené učení a programované učení (k tomuto pojmu více v tématech 2 a 9)?
  15. Co jsou to učební úlohy. Vysvětlete jejich funkci v procesu řízeného učení.
  16. Na příkladech vysvětlete, co je to obtížnost a složitost učebních úloh. Uveďte příklad učební úlohy, která by byla složitá, ovšem nebyla by příliš obtížná.
  17. Popište a na příkladech vysvětlete vybranou taxonomii učebních úloh. K čemu může být taková taxonomie užitečná?
  18. Uveďte příklad učební úlohy nejvyššího stupně náročnosti dle taxonomie D. Tollingerové.
  19. Zhodnoťte možné výhody a nevýhody, pokud na učení pohlížíme jako na řízený proces.
  20. Co to znamená, plní-li pedagog funkci facilitátora?
  21. Jak souvisí řešení problémů a rozvíjení tvořivosti?
  22. Vysvětlete rozdíl mezi algoritmickým a heuristickým postupem řešení učebních úloh. Uveďte příklad učební úlohy, která by byla typicky řešitelná algoritmicky nebo heuristicky.
  23. Popište a na příkladech vysvětlete, co je to učební styl: povrchový, utilitaristický a hloubkový.
  24. Na příkladech vysvětlete rozdíl mezi vnitřní (primární) a vnější (sekundární) motivací k učení.
  25. Jak souvisejí učební styly, vnitřní a vnější motivace k učení?
  26. Co je to psychosociální klima? Jak souvisí s motivací k učení?
  27. Co je to formální a neformální autorita? Zhodnoťte funkci autority ve výchově a vzdělávání.
  28. Na příkladech vysvětlete biologické, sociální a situační faktory (ne)kázně.
  29. Popište některé strategie, principy nebo konkrétní kroky, jimiž může pedagog ovlivnit kázeň (zohledněte přitom vývojově-psychologické hledisko).
  30. Na příkladu popište, v čem mohou spočívat komplikace rozhodování v pedagogických situacích. Jaký význam pro pedagogické jednání v dané situaci mají postoje pedagoga? Jaký význam může mít schopnost situačního myšlení?

Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)

Modifié le: mercredi 12 mai 2021, 18:27