Otázky, úkoly a doplňkové materiály k opakování a procvičování
Requisitos de finalización
- Co je to obsahová dimenze kurikula? Jakou funkci plní v celku kurikula?
- Jak souvisejí a v čem se liší pojmy obsahová dimenze kurikula a učivo?
- Na příkladu vysvětlete základní pojmy struktury učiva (vědomosti, dovednosti, hodnoty, postoje, zájmy) a jejich vzájemnou souvislost.
- Na příkladech vysvětlete základní kategorie struktury vědomostí: fakta, pojmy, zákony, principy, teorie, generalizace.
- Na příkladech vysvětlete lineární, cyklické a spirálové řazení učiva. (viz téma 6)
- Na příkladech vysvětlete předmětové, projektové a modulové uspořádání učiva. (viz téma 6)
- Na příkladu přípravy výuky popište, jak probíhá didaktická analýza učiva (co a jak je třeba zvažovat při přípravě obsahu výuky).
- Vysvětlete, v čem spočívá problém výběru učiva a jaké možnosti řešení tohoto problému se nabízejí. Zhodnoťte slabé a silné stránky jednotlivých možností: kmenové učivo, exemplární vyučování, kategoriální vzdělávání, plodná (generativní) témata).
- Na příkladech vysvětlete, jak se liší přístup k výběru a uspořádání učiva, pokud využíváme teorii kmenového (základního) učiva, nebo pokud zvolíme exemplární vyučování.
- Na příkladech vysvětlete, jak se liší přístup k výběru a uspořádání učiva v přístupech označovaných jako kategoriální vzdělávání a exemplární vyučování.
- Vysvětlete, co je to zprostředkující a vstřícný přístup k výběru učiva. Nejprve obecně (v čem je podstata
rozdílu těchto přístupů), poté uveďte konkrétní příklad pro každý z těchto přístupů.
- Co je to didaktická znalost obsahu? Jak by se v praxi projevilo, pokud by ji pedagog postrádal?
- Na příkladech vysvětlete, co je to (ontodidaktická, psychodidaktická a kognitivní) transformace učiva.
- Vysvětlete, jak rozumíte tvrzení, že obsahovou dimenzi výuky představuje pedagogická komunikace.
- Vysvětlete, jak rozumíte definici kurikula jako obsahu zkušenosti.
Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)
Última modificación: miércoles, 12 de mayo de 2021, 18:33