1. Co je to obsahová dimenze kurikula? Jakou funkci plní v celku kurikula?
  2. Jak souvisejí a v čem se liší pojmy obsahová dimenze kurikula a učivo?
  3. Na příkladu vysvětlete základní pojmy struktury učiva (vědomosti, dovednosti, hodnoty, postoje, zájmy) a jejich vzájemnou souvislost.
  4. Na příkladech vysvětlete základní kategorie struktury vědomostí: fakta, pojmy, zákony, principy, teorie, generalizace.
  5. Na příkladech vysvětlete lineární, cyklické a spirálové řazení učiva. (viz téma 6)
  6. Na příkladech vysvětlete předmětové, projektové a modulové uspořádání učiva. (viz téma 6)
  7. Na příkladu přípravy výuky popište, jak probíhá didaktická analýza učiva (co a jak je třeba zvažovat při přípravě obsahu výuky).
  8. Vysvětlete, v čem spočívá problém výběru učiva a jaké možnosti řešení tohoto problému se nabízejí. Zhodnoťte slabé a silné stránky jednotlivých možností: kmenové učivo, exemplární vyučování, kategoriální vzdělávání, plodná (generativní) témata).
  9. Na příkladech vysvětlete, jak se liší přístup k výběru a uspořádání učiva, pokud využíváme teorii kmenového (základního) učiva, nebo pokud zvolíme exemplární vyučování.
  10. Na příkladech vysvětlete, jak se liší přístup k výběru a uspořádání učiva v přístupech označovaných jako kategoriální vzdělávání a exemplární vyučování.
  11. Vysvětlete, co je to zprostředkující a vstřícný přístup k výběru učiva. Nejprve obecně (v čem je podstata rozdílu těchto přístupů), poté uveďte konkrétní příklad pro každý z těchto přístupů.
  12. Co je to didaktická znalost obsahu? Jak by se v praxi projevilo, pokud by ji pedagog postrádal?
  13. Na příkladech vysvětlete, co je to (ontodidaktická, psychodidaktická a kognitivní) transformace učiva.
  14. Vysvětlete, jak rozumíte tvrzení, že obsahovou dimenzi výuky představuje pedagogická komunikace.
  15. Vysvětlete, jak rozumíte definici kurikula jako obsahu zkušenosti.

Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)

Modifié le: mercredi 12 mai 2021, 18:33