1. Vysvětlete, jak souvisejí organizační formy výuky, výukové metody, učivo a cíle výuky.
  2. Charakterizujte faktory, které především podmiňují volbu vhodných výukových metod. Pokud chcete zvolit vhodnou výukovou nebo výchovnou metodu, podle jakých kritérií ji zvolíte?
  3. Na základě svých osobních zkušeností v roli žáka (studenta) uveďte, se kterými výuko­vými metodami vaši učitelé především pracovali, a uvažujte o důvodech, proč tomu tak bylo.
  4. Popište metodu (…) a zhodnoťte možnosti jejího uplatnění (k čemu je např. dobře využitelná, jaká jsou naopak její omezení) v kontextu výchovy ve volném čase / zájmového vzdělávání apod.
  5. Pokud by edukačním cílem bylo (...), jakou metodu byste vzhledem k takovému cíli považovali za vhodnou?
  6. Co je typické pro metody slovní, názorně demonstrační a praktické? Srovnejte možnosti a meze metod slovních, názorně demonstračních a metod praktických čin­ností žáků.
  7. Uveďte tři slovní výukové metody. Ke každé z nich uveďte příklad jejího vhodného použití.
  8. Uveďte příklad situace z oblasti zájmového vzdělávání a k této situaci uveďte příklady tří vhodných slovních výukových metod.
  9. Stručně vysvětlete pojem aktivizace (v kontextu zájmového vzdělávání nebo školního vyučování) a uveďte příklad dvou aktivizujících výukových metod.
  10. Jak chápete tvrzení, že "významnou součástí vzdělávacích obsahů sou­dobé školy je osvojování dovedností potřebných k sebevzdělávání"? Jak toto souvisí s výukovými metodami?
  11. Uveďte a zdůvodněte, jaké metody považujete za "běžné" a "alternativní" a v čem se tyto metody liší z hlediska činností učitele a žáků.
  12. Vysvětlete praktický význam tohoto tvrzení uvedeného ve studijním textu: "Nepokládáme za správné hovořit o metodách vyučování a metodách učení izolovaně, bez jejich vzájemného spojení."
  13. Uveďte příklady praktického využití (k čemu mohou být dobré) metod didaktické hry, inscenace (hraní rolí), simulace a dramatizace ve výchově a vzdělávání.

Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)

Naposledy změněno: středa, 12. května 2021, 18.52