Úvod
Osnova sekce
-
Osnova tématu
- studium pedagogiky v kontextu studia vychovatelství/učitelství
- proč se zabývat pedagogikou (potenciální přínos studia oboru, možnosti a meze, rozdíl mezi „laickým“ a „odborným“ přístupem k výchově a vzdělávání)
- vztah mezi pojmy výchova/vzdělávání a pedagogika
- různé chápání vztahu mezi teorií a praxí
Klíčové pojmy
- pedagogika, výchova a vzdělávání, učitelství, vychovatelství, neučitelská pedagogika
- studijní program, oblast vzdělávání, vědní obor
- teorie (jako uspořádaný soubor poznatků o praxi), teorie (jako uspořádaný soubor doporučení pro praxi), praxe
- laik, odborník
- ideologie
Studijní materiály
- HAVLÍN, J. Za pevné sjednocení ideologie s praxí. Pedagogika, 5/1980, s. 557–558.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika, s. 13–14, 19–27, 32–33, 43, 46–49.
- SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby, s. 11–32.
- heslo pedagogika uvedené v Pedagogickém slovníku (Průcha, Walterová, Mareš).
- heslo theory na anglické Wikipedii
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Úvod do studia předmětu.
- Úvod: přínos studia pro praxi, vztah studia, teorie a praxe, rozdíl mezi odborníkem a laikem, profese a věda (učitelství, vychovatelství, pedagogika), "neužitečnost" vědy.
- Vztah pedagogiky a vychovatelství, pedagogika volného času jako studijní program připravující na profesi a jako vědní disciplína; problém doporučení pro praxi, problém unáhlených zobecnění a intuice, problém propojování studia vědeckých poznatků s praxí.
- Rozdíl mezi pedagogikou a vychovatelstvím, rozdíl mezi odborníkem a laikem, pojem, výchova a vzdělávání, smysl učení se pojmům.
- Rozdíl mezi odborným a laickým přístupem, důležitost terminologie (pedagogika jako anatomie edukační reality); omezení vědy při snaze poznat fenomény výchovy a vzdělávání.
- Vztah mezi pojmy výchova, vzdělávání a pedagogika, metafory výchovy (vštěpování, rozvíjení), znalosti a informace, vymezení výchovy a vzdělávání, education, Bildung, Erziehung.
- Závěrečná rekapitulace: pedagogika a vychovatelství, učení jako jádro edukace, pedagogika jako hledání odpovědi na otázku, jak někomu pomoci něco se naučit; vztah teorie a praxe: teorie jako nahlížení praxe (popis praxe, systém poznatků o praxi),
subjektivní teorie, normativní teorie (jako předpis, jaká má praxe být); tradiční a moderní pedagogika, problém hodnotové neutrálnosti a nezaujatosti vědy.