Osnova sekce

  • Osnova tématu

    1. učitel a vychovatel: podobnosti a rozdíly profese, vzájemný vztah
    2. profesní standardy a problémy profesionalizace učitelství / vychovatelství
    3. profesní dráha učitele/vychovatele
    4. charakteristika pedagogického pracovníka dle zákona 563/2004 Sb.

    Klíčové pojmy

    • učitel, vychovatel, edukátor, pedagogický pracovník (zákon o pedagogických pracovnících)
    • profese (ve významu užívaném v sociologii), složky profesní kompetence učitele/vychovatele, feminizace, prestiž
    • profesní dráha učitele/vychovatele (začínající, expert, vyhasínající), syndrom vyhoření
    • osobnostní charakteristiky učitele/vychovatele
    • pedagogické myšlení učitele/vychovatele, subjektivní pedagogické teorie
    • teorie kauzálních atribucí, pygmalionský efekt / sebesplňující předpověď

    Studijní materiály

    Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)

    1. Kdo je to edukátor (proces definování), pojmy učitel, vychovatel, pedagog, kvalifikace, kvalifikace podle zákona o vysokých školách, kvalifikace podle zákona o pedagogických pracovnících, pedagogický pracovník, vztah edukanta a edukátora v rámci "didaktického trojúhelníku", výchovné a vzdělávací aspekty pedagogické práce; komentář ke studijním textům; komentář k otázce č. 12 ("člověk člověku učivem").
    2. V čem spočívá role pedagoga: vedení a vyvádění (Platónova metafora jeskyně), pedagog jako facilitátor, řízení a vedení; komentář ke studijním textům.

    Doporučené materiály k dalšímu studiu

    1. Vzhledem k aktuálnosti (a kontroverznosti) tématu doporučuji „vygooglovat“ heslo standard profese učitele a podívat se na několik odkazů (porovnat oficiální dokumenty, komentáře v diskusích apod.). V této souvislosti doporučuji zajímavý nástroj pro sebehodnocení učitele (do jisté míry lze aplikovat také na další pedagogické profese) nazvaný Rámec profesních kvalit učitele.
    2. K tématu "subjektivné pedagogické teorie" doporučuji stať T. Janíka Subjektivní teorie učitelů a možnosti jejich výzkumu.