Osnova sekce

  • Osnova tématu

    1. Žák jako subjekt edukace vs. „tradiční“ definice výchovy
    2. Výchova jako… (záměrné působení, interakce, doprovázení, vytváření podnětných situací)
    3. Psychologie učení a její důsledky pro pojetí edukace
    4. Vybrané problémy sociologie výchovy

    Klíčové pojmy

    • subjekt, objekt
    • behavioristický model učení, konstruktivistický model učení, sociální konstruktivismus, kognitivní socializace, zóna nejbližšího vývoje, pedagog jako facilitátor
    • inteligence, teorie rozmanitých (mnohačetných) inteligencí, vrozená x podmíněná prostředím, teorie (inteligenčního) deficitu
    • vzdělávací příležitosti, deprivace (kulturní, sociální, jazyková), učební (studijní) předpoklady, vzdělávací dráha
    • pozitivní diskriminace (affirmative action)
    • sociální determinanty edukace, Bernsteinova teorie determinovanosti vzdělávání, teorie jazykového deficitu
    • mastery learning
    • koedukace

    Důležitá jména

    F. Skinner, J. S. Bruner , J. Piaget, L. S. Vygotskij, V. Příhoda, A. Binet, H. Gardner, A. Jensen, H. J. Eysenck, J. S. Coleman, B. Bernstein, W. Labov, B. S. Bloom

    Studijní materiály k povinnému prostudování

    Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)

    1. Úvod: pojem edukant, výrazy subjekt a objekt vs. definice výchovy v Pedagogickém slovníku.
    2. Je žák subjekt, nebo objekt edukace – vzhledem k různým definicím výchovy? Výchova jako záměrné působení, výchova jako interakce, výchova jako záměrné vytváření podmínek.
    3. Vývoj porozumění tomu, co je učení a myšlení, a důsledky pro pedagogickou práci - paradigmata učení: asocianismus, behaviorismus (S-R) a neobehaviorismus (S-O-R), konstruktivismus (Jean Piaget, prekoncept, kognitivní konflikt, asimilace, akomodace).
    4. Psychologické a etické hledisko skutečnosti, že žák je subjektem edukace; rekapuitulace definic výchovy ve vztahu k paradigmatům teorie učení; sociální konstruktivismus (Lev Semjonovič Vygotskij, myšlení a řeč, zóna nejbližšího vývoje).