Section outline

  • Osnova tématu

    1. individuální a skupinová edukace
    2. školy a školská zařízení
    3. vzdělávací systém a ISCED 2011
    4. kvalita školy (vzdělávací instituce) a problém (auto)evaluace

    Klíčové pojmy

    • funkce školy (instituce pro řízenou edukaci): personalizační, kvalifikační, socializační, integrační
    • kvalita školy, efektivnost školy, hodnocení, evaluace, autoevaluace, Česká školní inspekce
    • kritérium, komparace, indikátor
    • psychosociální klima
    • normovaný čas vyučování, reálný čas vyučování, příležitost k učení, čas pokrytý učivem, čas aktivního učení
    • Key Data on Education in Europe, Education at a Glance: OECD indicators 
    • ISCED (2011) 0–8: vzdělávání v raném dětství (preprimární) / primární / nižší sekundární / vyšší sekundární / postsekundární neterciární / krátký cyklus terciárního vzdělávání / bakalářská / magisterská / doktorská nebo jí odpovídající úroveň

    Studijní materiály

    Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)

    1. Institucionalizace edukace, funkce edukačních institucí, kvalita vzdělávacích institucí a problém jejího měření, komparace, ISCED.

    Doporučené materiály k dalšímu studiu

    • K tématu kvalita školy a autoevaluace doporučuji navštívit web projektu Cesta ke kvalitě, zejm. přehled kritérií uvedených jako oblasti kvality školy, některé evaluační nástroje a související publikace. Mezi evaluačními nástroji lze najít také ty, které se týkají zjišťování a hodnocení klimatu školy, třídy nebo učitelského sboru – může to být způsob, jak více do hloubky porozumět také tomuto bodu.