1. Stručně popište vzdělávací systém české republiky.
  2. Objasněte význam zkratky ISCED (plný název a účel – „k čemu je to dobré“). Uveďte příklad vzdělávací instituce v ČR ke každému stupni ISCED.
  3. Zhodnoťte možná pro a proti, která se uvádějí v diskusi o individuálním (domácím) vzdělávání. Doporučuji rovněž nahlédnout do školského zákona (561/2004 Sb.), jak je zde rámec individuálního vzdělávání vymezen.
  4. Vysvětlete, v čem spočívá personalizační, kvalifikační, socializační a integrační funkce vzdělávacích institucí a – dle studovaného oboru – zhodnoťte význam těchto funkcí z hlediska fungování institucí realizujících výchovu ve volném čase / náboženskou výchovu (nakolik jsou tyto funkce důležité z hlediska cílů výchovy ve volném čase / náboženské výchovy).
  5. „Vážnost školy spočívá v tom, že má možnost bezprostředně pracovat na odstraňování barbarství v člověku, a v tomto směru tradiční škola selhala. ... Heinrich Himmler vyrostl ve staré buržoazní rodině s dobrým humanitním vzděláním.“ Na pozadí tohoto citátu zhodnoťte jednotlivé funkce školy jako instituce pro řízenou edukaci.
  6. Stručně popište a na příkladu vysvětlete, co je to psychosociální klima a jak se v pedagogické praxi může projevovat. 
  7. Které nejvýznamnější faktory se podílejí na utváření klimatu malé sociální skupiny (školní třídy, pedagogického sboru, případně školy)?
  8. Uveďte příklady několika kritérií pro posouzení kvality školy nebo školského zařízení.
  9. Pokuste se uvést několik argumentů pro a proti vytváření „žebříčků“ škol podle jejich kvality.

Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)

  1. Školy a školská zařízení, školský zákon (561/2004 Sb.), zákon o vysokých školách (111/1998 Sb.); institucionalizace, funkce a kvalita školy ve vztahu k vstřícnému a zprostředkujícímu modelu kurikula; kvalita, efektivita, výsledek a přínos vzdělávání; ISCED.
  2. Institucionalizace edukace, veřejný sektor (školy a školská zařízení zřizovaná státem, krajem nebo obcemi), soukromý sektor, neziskový sektor, dokumenty regulující edukaci ve veřejném sektoru (strategie vzdělávací politiky, školský zákon, RVP, ŠVP), kurikulární reforma, akontabilita; makro, mezo a mikroprostředí vzdělávacích institucí; srovnávací pedagogika, indikátory jako srovnávací kritéria.
  3. Profil edukace ve školní třídě - doplňující poznámky: rozdíl mezi osobním asistentem a asistentem pedagoga; doporučená literatura k pedagogickému výzkumu.
  4. Efektivita vzdělávání: normovaný čas vyučování, reálný čas vyučování, využitý čas vyučování, čas pokrytý učivem, čas aktivního učení.
  5. Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání (ISCED 2011).
Naposledy změněno: neděle, 23. ledna 2022, 11.38