Otázky, úkoly a doplňkové materiály k opakování a procvičování
Požadavky na absolvování
- Stručně popište vzdělávací systém české republiky.
- Objasněte význam zkratky ISCED (plný název a účel – „k čemu je to dobré“). Uveďte příklad vzdělávací instituce v ČR ke každému stupni ISCED.
- Zhodnoťte možná pro a proti, která se uvádějí v diskusi o individuálním (domácím) vzdělávání. Doporučuji rovněž nahlédnout do školského zákona (561/2004 Sb.), jak je zde rámec individuálního vzdělávání vymezen.
- Vysvětlete, v čem spočívá personalizační, kvalifikační, socializační a integrační funkce vzdělávacích institucí a – dle studovaného oboru – zhodnoťte význam těchto funkcí z hlediska fungování institucí realizujících výchovu ve volném čase / náboženskou výchovu (nakolik jsou tyto funkce důležité z hlediska cílů výchovy ve volném čase / náboženské výchovy).
- „Vážnost školy spočívá v tom, že má možnost bezprostředně pracovat na odstraňování barbarství v člověku, a v tomto směru tradiční škola selhala. ... Heinrich Himmler vyrostl ve staré buržoazní rodině s dobrým humanitním vzděláním.“ Na pozadí tohoto citátu zhodnoťte jednotlivé funkce školy jako instituce pro řízenou edukaci.
- Stručně popište a na příkladu vysvětlete, co je to psychosociální klima a jak se v pedagogické praxi může projevovat.
- Které nejvýznamnější faktory se podílejí na utváření klimatu malé sociální skupiny (školní třídy, pedagogického sboru, případně školy)?
- Uveďte příklady několika kritérií pro posouzení kvality školy nebo školského zařízení.
- Pokuste se uvést několik argumentů pro a proti vytváření „žebříčků“ škol podle jejich kvality.
Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)
- Školy a školská zařízení, školský zákon (561/2004 Sb.), zákon o vysokých školách (111/1998 Sb.); institucionalizace, funkce a kvalita školy ve vztahu k vstřícnému a zprostředkujícímu modelu kurikula; kvalita, efektivita, výsledek a přínos vzdělávání; ISCED.
- Institucionalizace edukace, veřejný sektor (školy a školská zařízení zřizovaná státem, krajem nebo obcemi), soukromý sektor, neziskový sektor, dokumenty regulující edukaci ve veřejném sektoru (strategie vzdělávací politiky, školský zákon, RVP, ŠVP), kurikulární reforma, akontabilita; makro, mezo a mikroprostředí vzdělávacích institucí; srovnávací pedagogika, indikátory jako srovnávací kritéria.
- Profil edukace ve školní třídě - doplňující poznámky: rozdíl mezi osobním asistentem a asistentem pedagoga; doporučená literatura k pedagogickému výzkumu.
- Efektivita vzdělávání: normovaný čas vyučování, reálný čas vyučování, využitý čas vyučování, čas pokrytý učivem, čas aktivního učení.
- Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání (ISCED 2011).
Naposledy změněno: neděle, 23. ledna 2022, 11.38