Perfilado de sección

  • Osnova tématu

    1. studium pedagogiky v kontextu studia vychovatelství/učitelství
    2. proč se zabývat pedagogikou (potenciální přínos studia oboru, možnosti a meze, rozdíl mezi „laickým“ a „odborným“ přístupem k výchově a vzdělávání)
    3. vztah mezi pojmy výchova/vzdělávání a pedagogika
    4. různé chápání vztahu mezi teorií a praxí

    Klíčové pojmy

    • pedagogika, výchova a vzdělávání, učitelství, vychovatelství, neučitelská pedagogika
    • studijní program, oblast vzdělávání, vědní obor
    • teorie (jako uspořádaný soubor poznatků o praxi), teorie (jako uspořádaný soubor doporučení pro praxi), praxe
    • laik, odborník
    • ideologie

    Studijní materiály

    Další doporučené zdroje

    • heslo pedagogika uvedené v Pedagogickém slovníku (Průcha, Walterová, Mareš).
    • heslo theory na anglické Wikipedii

    Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)

    1. Úvod do studia předmětu.
    2. Úvod: přínos studia pro praxi, vztah studia, teorie a praxe, rozdíl mezi odborníkem a laikem, profese a věda (učitelství, vychovatelství, pedagogika), "neužitečnost" vědy.
    3. Vztah pedagogiky a vychovatelství, pedagogika volného času jako studijní program připravující na profesi a jako vědní disciplína; problém doporučení pro praxi, problém unáhlených zobecnění a intuice, problém propojování studia vědeckých poznatků s praxí.
    4. Rozdíl mezi pedagogikou a vychovatelstvím, rozdíl mezi odborníkem a laikem, pojem, výchova a vzdělávání, smysl učení se pojmům.
    5. Rozdíl mezi odborným a laickým přístupem, důležitost terminologie (pedagogika jako anatomie edukační reality); omezení vědy při snaze poznat fenomény výchovy a vzdělávání.
    6. Vztah mezi pojmy výchova, vzdělávání a pedagogika, metafory výchovy (vštěpování, rozvíjení), znalosti a informace, vymezení výchovy a vzdělávání, education, Bildung, Erziehung.
    7. Závěrečná rekapitulace: pedagogika a vychovatelství, učení jako jádro edukace, pedagogika jako hledání odpovědi na otázku, jak někomu pomoci něco se naučit; vztah teorie a praxe: teorie jako nahlížení praxe (popis praxe, systém poznatků o praxi), subjektivní teorie, normativní teorie (jako předpis, jaká má praxe být); tradiční a moderní pedagogika, problém hodnotové neutrálnosti a nezaujatosti vědy.