Perfilado de sección

  • Osnova tématu

    1. kritérium konstituovanosti
    2. struktura oboru, přehled disciplín (jejich charakteristika, základní otázky)
    3. vztah pedagogiky k ostatním vědám

    Komentář
    Téma je srozumitelně a poměrně vyčerpávajícím způsobem zpracováno v knize Přehled pedagogiky (viz studijní text), případně je možné doplnit si informace z Pedagogické encyklopedie (ed. J. Průcha). Při charakteristice jednotlivých disciplín není nutné zaměřovat se na podrobnosti, stačí dokázat každou disciplínu charakterizovat příklady několika klíčových otázek či problémů, které zkoumá. Tématu nebude v rámci výuky věnován prostor (pokud nebudou dotazy).

    Klíčové pojmy

    • sociologický pohled na otázku „co je věda“ (kritérium konstituovanosti)
    • klasifikace pedagogických disciplín, hraniční (pomezní) disciplína, interdisciplinarita
    • obecná pedagogika (jako teorie výchovy x jako teorie edukační reality)
    • dějiny pedagogiky, dějiny školství, komeniologie
    • srovnávací pedagogika
    • filozofie výchovy, teorie výchovy, sociologie výchovy
    • pedagogická antropologie, kulturní antropologie, teologická antropologie, vztah antropologie a etiky
    • pedagogická psychologie, vztah pedagogiky, psychologie a etiky
    • speciální pedagogika, sociální pedagogika
    • pedagogika volného času, andragogika, celoživotní učení
    • obecná didaktika, oborové a předmětové didaktiky, psychodidaktika, technologie vzdělávání
    • pedagogická evaluace, pedagogická diagnostika
    • pedeutologie
    • teorie řízení školství, vzdělávací politika, ekonomie vzdělávání (x ekonomika vzdělávání)
    • pedagogická prognostika

    Studijní materiály

    Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)

    • Pedagogika z pohledu sociologie vědy: předmět zkoumání pedagogiky (pedagogika jako věda zkoumající edukační realitu x věda o výchově a vzdělávání), rozdíl filosofického a sociologického pohledu na vědu, kritérium konstituovanosti, pedagogické disciplíny a interdisciplinarita, komentář ke studiu přehledu pedagogiky.