Pedagogika jako věda (pohled sociologie vědy)
Résumé de section
-
Osnova tématu
- kritérium konstituovanosti
- struktura oboru, přehled disciplín (jejich charakteristika, základní otázky)
- vztah pedagogiky k ostatním vědám
Komentář
Téma je srozumitelně a poměrně vyčerpávajícím způsobem zpracováno v knize Přehled pedagogiky (viz studijní text), případně je možné doplnit si informace z Pedagogické encyklopedie (ed. J. Průcha). Při charakteristice jednotlivých disciplín není nutné zaměřovat se na podrobnosti, stačí dokázat každou disciplínu charakterizovat příklady několika klíčových otázek či problémů, které zkoumá. Tématu nebude v rámci výuky věnován prostor (pokud nebudou dotazy).Klíčové pojmy
- sociologický pohled na otázku „co je věda“ (kritérium konstituovanosti)
- klasifikace pedagogických disciplín, hraniční (pomezní) disciplína, interdisciplinarita
- obecná pedagogika (jako teorie výchovy x jako teorie edukační reality)
- dějiny pedagogiky, dějiny školství, komeniologie
- srovnávací pedagogika
- filozofie výchovy, teorie výchovy, sociologie výchovy
- pedagogická antropologie, kulturní antropologie, teologická antropologie, vztah antropologie a etiky
- pedagogická psychologie, vztah pedagogiky, psychologie a etiky
- speciální pedagogika, sociální pedagogika
- pedagogika volného času, andragogika, celoživotní učení
- obecná didaktika, oborové a předmětové didaktiky, psychodidaktika, technologie vzdělávání
- pedagogická evaluace, pedagogická diagnostika
- pedeutologie
- teorie řízení školství, vzdělávací politika, ekonomie vzdělávání (x ekonomika vzdělávání)
- pedagogická prognostika
Studijní materiály
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Pedagogika z pohledu sociologie vědy: předmět zkoumání pedagogiky (pedagogika jako věda zkoumající edukační realitu x věda o výchově a vzdělávání), rozdíl filosofického a sociologického pohledu na vědu, kritérium konstituovanosti, pedagogické disciplíny a interdisciplinarita, komentář ke studiu přehledu pedagogiky.