Pedagogický výzkum
Résumé de section
-
Osnova tématu
- druhy pedagogického výzkumu
- základní výzkumné metody
- zdroje informací, institucionální základna pedagogického výzkumu
- validita a reliabilita
- rozlišení faktu a interpretace
- objektivita a subjektivita (základní východiska behaviorálních a fenomenologických přístupů k poznávání skutečnosti)
Komentář
V předmětu Úvod do pedagogiky nejde ještě o průpravu pro realizaci vlastního výzkumu. V tomto tématu tedy stačí pouze „pasivní znalost“, tj. porozumění významu níže uvedených pojmů (pokud na ně při četbě narazíte) a rámcový přehled o repertoáru výzkumných metod a zdrojích informací o pedagogickém výzkumu.
Klíčové pojmy
- determinanta, faktor, poznatek, kauzalita, proměnná, teorie a hypotéza, předpoklad, fakta a interpretace, verifikace a falzifikace (ověřování hypotéz)
- kvantitativní a kvalitativní výzkum, základní a aplikovaný výzkum, teoretický a empirický výzkum, akční a strategicko-koncepční výzkum, laboratorní a terénní výzkum, longitudinální výzkum, školní etnografie, případová studie (kazuistika), monodisciplinární / interdisciplinární / transdisciplinární přístup, deskriptivní / diagnostický / explorativní / evaluační přístup
- věrohodnost výzkumu (prokazatelnost a ověřitelnost), validita, reliabilita, reprezentativnost
- výzkumné metody, nástroje a plány výzkumu: pozorování, dotazování / dotazník, rozhovor, experiment, sociometrie, škálování, projektivní metody, didaktické testy, analýza produktů činnosti, obsahová analýza, metaanalýza
- odborné časopisy: Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis Scholae, Studia Paedagogica, Aula, Speciální pedagogika,…
- populárně-naučné časopisy a profesní tisk: Gymnasion, Informatorium 3-8, Komenský, Moderní vyučování, Učitelské noviny, Učitelské listy
- Pedagogický slovník, Pedagogická encyklopedie
- MŠMT, Česká asociace pedagogického výzkumu, Česká pedagogická společnost, Národní ústav pro vzdělávání, Národní institut pro další vzdělávání, Národní pedagogické muzeum a knihovna J.A.Komenského, Národní knihovna ČR, IBE, EURYDICE, ERIC, UNESCO, OECD
Studijní materiály
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky; Úvod do studia oboru, s. 185–210, 223–232.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika, s. 45–46, 49–52, 423–430.
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Úvod - vědecký způsob myšlení jako inspirace pro praktický život: vychovatelství jako profese, řemeslo, nebo umění; poznatky se odvíjejí od způsobu poznávání, přínos studia metodologie; racionalita, objektivita, empirické poznání (opakování); "Vím, že nevím."
- Předmět pedagogiky: edukační procesy a konstrukty, edukační prostředí, edukační realita jako objektivně se vyskytující skutečnost; edukace a problém objektivity - Je možný objektivní výzkum v pedagogice?
- Druhy pedagogického výzkumu (základní a aplikovaný, empirický a teoretický, akční a strategicko-koncepční, terénní a laboratorní, kvantitativní a kvalitativní), reprezentativnost.
- Kvantitativní a kvalitativní výzkum, pozitivismus a fenomenologie.
- Validita a reliabilita, metody výzkumu (testování, rozhovor, dotazování, pozorování, analýza produktů činnosti, projektivní metody, obsahová analýza, experiment).
- Verifikace a falzifikace, hypotéza, teorie (pokročilejší výklad), fakta a vztahy mezi jevy (limity empirického poznání x konstruktivismus a fenomenologie), kritika neempirických věd, kritika objektivnosti sociálních věd.
- Fakta a interpretace.
- Komentář k samostudiu.