Edukační procesy a jejich kontext
Résumé de section
-
Osnova tématu
- výchova a vzdělávání x edukační realita
- edukační prostředí (v mikro-, mezo-, makro- perspektivě)
- edukační procesy a jejich determinanty
Klíčové pojmy
- edukační realita, edukační procesy, edukační prostředí, edukační konstrukty
- bezděčné, záměrné, řízené učení; intencionalita
- struktura edukačního procesu, vstupní determinanty, kontext, multifaktorová povaha edukačních procesů
- socializace, výchova, vzdělávání, enkulturace
- vzdělání x výcvik
- výchova a vzdělávání, edukace, edukátor, edukant
- výuka, učení, vyučování
Studijní materiály
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika, s. 73–105.
- Heslo výchova v Pedagogickém slovníku (Průcha, Walterová, Mareš).
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Co je předmětem pedagogiky: výchova a vzdělávání (proces definování), pojem edukace.
- Terminologie jako konceptuální rámec pro zachycení zkušenosti/skutečnosti, pedagogika jako věda o výchově a vzdělávání vs. věda zkoumající edukační realitu: edukační procesy, edukační prostředí, edukační konstrukty; normativní, explorativní a explanativní pojetí vztahu teorie a praxe.
- Edukační realita, edukační konstrukty a procesy, edukační prostředí; proces učení jako podstata edukace/edukační reality, učení bezděčné, záměrné a řízené.
- Co znamená výraz "edukační" (Proč vymezení "výchovně-vzdělávací" nestačí?); učení, výchova a vyučování, učení jako základ vzdělávání a výchovy, učení bezděčné, záměrné a řízené; edukační média, edukační procesy a konstrukty, edukant, edukátor, pedagog, pedagogický pracovník.
- Struktura edukačního procesu, determinanty edukačního procesu, multifaktorová povaha edukačních procesů.
- Pojmy enkulturace a socializace.
- Pojmy vzdělání a výcvik, význam pojmů pro myšlení.
- Rekapitulace: specifika pedagogiky oproti ostatním vědním disciplínám, výchova a vzdělávání jako pojmy odrážející různé pohledy na tutéž skutečnost, edukační procesy a edukační konstrukty, edukační realita; učení bezděčné, záměrné a řízené, učení jako jádro edukace; pozitivistická východiska definice edukační reality (komentář ke kontrolním otázkám); didaktický trojúhelník (učitel–žák–učivo); pojem výchova v Pedagogickém slovníku (část definice): výchova jako záměrné působení, pojetí výchovy zdůrazňující roli subjektu výchovy, výchova jako interakce.