Schema della sezione

  • Osnova tématu

    1. výchova a vzdělávání x edukační realita
    2. edukační prostředí (v mikro-, mezo-, makro- perspektivě)
    3. edukační procesy a jejich determinanty

    Klíčové pojmy

    • edukační realita, edukační procesy, edukační prostředí, edukační konstrukty
    • bezděčné, záměrné, řízené učení; intencionalita
    • struktura edukačního procesu, vstupní determinanty, kontext, multifaktorová povaha edukačních procesů
    • socializace, výchova, vzdělávání, enkulturace
    • vzdělání x výcvik
    • výchova a vzdělávání, edukace, edukátor, edukant
    • výuka, učení, vyučování

    Studijní materiály

    Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)

    1. Co je předmětem pedagogiky: výchova a vzdělávání (proces definování), pojem edukace.
    2. Terminologie jako konceptuální rámec pro zachycení zkušenosti/skutečnosti, pedagogika jako věda o výchově a vzdělávání vs. věda zkoumající edukační realitu: edukační procesy, edukační prostředí, edukační konstrukty; normativní, explorativní a explanativní pojetí vztahu teorie a praxe.
    3. Edukační realita, edukační konstrukty a procesy, edukační prostředí; proces učení jako podstata edukace/edukační reality, učení bezděčné, záměrné a řízené.
    4. Co znamená výraz "edukační" (Proč vymezení "výchovně-vzdělávací" nestačí?); učení, výchova a vyučování, učení jako základ vzdělávání a výchovy, učení bezděčné, záměrné a řízené; edukační média, edukační procesy a konstrukty, edukant, edukátor, pedagog, pedagogický pracovník.
    5. Struktura edukačního procesu, determinanty edukačního procesu, multifaktorová povaha edukačních procesů.
    6. Pojmy enkulturace a socializace.
    7. Pojmy vzdělání a výcvik, význam pojmů pro myšlení.
    1. Rekapitulace: specifika pedagogiky oproti ostatním vědním disciplínám, výchova a vzdělávání jako pojmy odrážející různé pohledy na tutéž skutečnost, edukační procesy a edukační konstrukty, edukační realita; učení bezděčné, záměrné a řízené, učení jako jádro edukace; pozitivistická východiska definice edukační reality (komentář ke kontrolním otázkám); didaktický trojúhelník (učitel–žák–učivo); pojem výchova v Pedagogickém slovníku (část definice): výchova jako záměrné působení, pojetí výchovy zdůrazňující roli subjektu výchovy, výchova jako interakce.