Učitel / vychovatel / pedagogický pracovník: charakteristika profese edukátora
Section outline
-
Osnova tématu
- učitel a vychovatel: podobnosti a rozdíly profese, vzájemný vztah
- profesní standardy a problémy profesionalizace učitelství / vychovatelství
- profesní dráha učitele/vychovatele
- charakteristika pedagogického pracovníka dle zákona 563/2004 Sb.
Klíčové pojmy
- učitel, vychovatel, edukátor, pedagogický pracovník (zákon o pedagogických pracovnících)
- profese (ve významu užívaném v sociologii), složky profesní kompetence učitele/vychovatele, feminizace, prestiž
- profesní dráha učitele/vychovatele (začínající, expert, vyhasínající), syndrom vyhoření
- osobnostní charakteristiky učitele/vychovatele
- pedagogické myšlení učitele/vychovatele, subjektivní pedagogické teorie
- teorie kauzálních atribucí, pygmalionský efekt / sebesplňující předpověď
Studijní materiály
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika, s. 171–234.
- Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících (stačí rámcová orientace, přehled o vymezených kategoriích pedagogických pracovníků)
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Kdo je to edukátor (proces definování), pojmy učitel, vychovatel, pedagog, kvalifikace, kvalifikace podle zákona o vysokých školách, kvalifikace podle zákona o pedagogických pracovnících, pedagogický pracovník, vztah edukanta a edukátora v rámci "didaktického trojúhelníku", výchovné a vzdělávací aspekty pedagogické práce; komentář ke studijním textům; komentář k otázce č. 12 ("člověk člověku učivem").
- V čem spočívá role pedagoga: vedení a vyvádění (Platónova metafora jeskyně), pedagog jako facilitátor, řízení a vedení; komentář ke studijním textům.
Doporučené materiály k dalšímu studiu
- Vzhledem k aktuálnosti (a kontroverznosti) tématu doporučuji „vygooglovat“ heslo standard profese učitele a podívat se na několik odkazů (porovnat oficiální dokumenty, komentáře v diskusích apod.). V této souvislosti doporučuji zajímavý nástroj pro sebehodnocení učitele (do jisté míry lze aplikovat také na další pedagogické profese) nazvaný Rámec profesních kvalit učitele.
- K tématu "subjektivné pedagogické teorie" doporučuji stať T. Janíka Subjektivní teorie učitelů a možnosti jejich výzkumu.