Výsledky a efekty edukace, pedagogická evaluace
Section outline
-
Osnova tématu
- výsledky a efekty edukace
- zjišťování vzdělávacích výsledků jako nástroj vzdělávací politiky
- kvalita ve vzdělávání
- efektivnost a akontabilita
Klíčové pojmy
- cíle, výsledky a efekty edukace
- pedagogická evaluace: kvalita, hodnocení, evaluace, kritéria, standardy, přidaná hodnota, akontabilita ve vzdělávání, výkonnost, efektivnost (efektivita) a přínos
- OECD, PISA, TIMSS, PIRLS
Studijní materiály
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Vztah mezi výsledky a efekty edukace, vzdělávací výsledky (znalosti, dovednosti, vědomosti, schopnosti, hodnoty, postoje); problém výzkumu efektů edukace; problém záměny výsledku a hodnocení.
- Zjišťování vzdělávacích výsledků jako nástroj vzdělávací politiky, PISA; akontabilita; efektivita a přínos; kvalita vzdělávání, standardy kvality, evaluační standardy; přidaná hodnota.
Doporučené studijní materiály a další zdroje
- Web České školní inspekce (odkazy na české zprávy z výzkumů PISA, TIMSS, PIRLS aj.)
- Web MŠMT "PISA in Focus" (odkazy na tematické zprávy PISA)
- Programme for International Student Assessment (PISA)
- Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC)
- Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS)
- International Civic and Citizenship Education Study (ICCS)
- International Computer and Information Literacy Study (ICILS)
- International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA)
- Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) - Education
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, pasáže věnované očekávaným výstupům
- K tématu využití či zneužití mezinárodních srovnávacích výzkumů vzdělávací politikou doporučuji stať O. Kaščáka a B. Pupaly PISA v kritickej perspektíve (1. číslo časopisu Orbis Scholae z roku 2011) a diskusní příspěvek S. Štecha PISA – nástroj vzdělávací politiky nebo výzkumná metoda? (tamtéž).