Současné trendy ve výchově a vzdělávání
Section outline
-
Téma je zařazeno jako rozšiřující, jeho obsah se odvíjí od od zájmu studentů a od času, který je v rámci semestru k dispozici. Vychází primárně z otázek a zájmu studentů, resp. z podnětů a materiálů, které studenti do výuky přinesou. Jedná se o téma doplňující výklad základních tematických okruhů s cílem propojit uvedení do pedagogiky s aktuálně diskutovanými společenskými tématy a tématy pedagogického výzkumu. Na příkladech různých způsobů prezentace výzkumných zjištění, praktických doporučení, názorů apod. by měli studenti porozumět odlišnostem stylu primárních vědeckých studií, stylu populárně naučného a stylu publikací, které nemají ráz odborný, resp. vědecký.
Osnova tématu
- Aktuální trendy ve výchově a vzdělávání (dle zájmu a dotazů studentů)
- Příklady pedagogických výzkumů
Doporučené studijní materiály
- Příklady výzkumných studií
- Internetové portály věnované problematice výchovy a vzdělávání
- Internetové portály odborných a populárně-naučných časopisů věnovaných pedagogické problematice
Otázky a úkoly
- Najděte internetové stránky (alespoň dva české portály), na nichž jsou publikovány odborné výzkumné studie s pedagogickou problematikou.
- Najděte internetové stránky, na nichž jsou prezentovány populární formou vědecké poznatky z oblasti pedagogiky nebo příbuzných disciplín.
- Najděte internetové stránky zveřejňující profesně-odborné informace pro pedagogickou veřejnost.
- Najděte internetové stránky, na nichž jsou prezentovány názory na pedagogickou problematiku neodborného charakteru.
- Jaká témata jsou aktuálně diskutována v odborných pedagogických periodikách?
- Jaká pedagogická témata jsou diskutována mezi „laickou veřejností“ a obecně v médiích?
- Pokud v rámci výše uvedeného narazíte na něco, co Vás zaujme, a budete to považovat za zajímavé téma nebo otázku i pro ostatní, přineste námět do výuky.
- Jmenujte několik kritérií, podle nichž je možné odlišit publikace odborné, populárně naučné a neodborné či „pavědecké“.