Résumé de section

  • Téma je zařazeno jako rozšiřující, jeho obsah se odvíjí od od zájmu studentů a od času, který je v rámci semestru k dispozici. Vychází primárně z otázek a zájmu studentů, resp. z podnětů a materiálů, které studenti do výuky přinesou. Jedná se o téma doplňující výklad základních tematických okruhů s cílem propojit uvedení do pedagogiky s aktuálně diskutova­nými společenskými tématy a tématy pedagogického výzkumu. Na příkladech různých způsobů prezentace výzkumných zjištění, praktických doporučení, názorů apod. by měli studenti porozumět odlišnostem stylu primárních vědeckých studií, stylu populárně naučného a stylu publikací, které nemají ráz odborný, resp. vědecký.

    Osnova tématu

    1. Aktuální trendy ve výchově a vzdělávání (dle zájmu a dotazů studentů)
    2. Příklady pedagogických výzkumů

    Doporučené studijní materiály

    • Příklady výzkumných studií
    • Internetové portály věnované problematice výchovy a vzdělávání
    • Internetové portály odborných a populárně-naučných časopisů věnovaných pedagogické problematice

    Otázky a úkoly

    1. Najděte internetové stránky (alespoň dva české portály), na nichž jsou publikovány odborné výzkumné studie s pedagogickou problematikou.
    2. Najděte internetové stránky, na nichž jsou prezentovány populární formou vědecké poznatky z oblasti pedagogiky nebo příbuzných disciplín.
    3. Najděte internetové stránky zveřejňující profesně-odborné informace pro pedagogickou veřejnost.
    4. Najděte internetové stránky, na nichž jsou prezentovány názory na pedagogickou problematiku neodborného charakteru.
    5. Jaká témata jsou aktuálně diskutována v odborných pedagogických periodikách?
    6. Jaká pedagogická témata jsou diskutována mezi „laickou veřejností“ a obecně v médiích?
    7. Pokud v rámci výše uvedeného narazíte na něco, co Vás zaujme, a budete to považovat za zajímavé téma nebo otázku i pro ostatní, přineste námět do výuky.
    8. Jmenujte několik kritérií, podle nichž je možné odlišit publikace odborné, populárně naučné a neodborné či „pavědecké“.