Perfilado de sección

  • Osnova tématu

    1. vzdělávací politika
    2. soudobé vzdělávací koncepce a jejich historická východiska (opakování)
    3. cíle a pojetí vzdělání v perspektivě vývoje
    4. koncepce výchovy a vzdělávání z pohledu vlastního pedagogického myšlení
    5. Strategie vzdělávání České republiky do roku 2030+ (aktuální vzdělávací politika ČR)

    Klíčové pojmy

    • koncepce, cíle výchovy a vzdělávání, priority, hodnoty
    • vzdělávací politika, dokumenty vzdělávací politiky (školský zákon; Strategie celoživotního učení ČR; Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+; Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky; Koncepce podpory mládeže na období 2014–2020)
    • OECD, UNESCO, MŠMT, zaměstnatelnost, konkurenceschopnost, lidský kapitál, globalizace
    • celoživotní učení; primární, sekundární a terciární vzdělávání; formální a neformální vzdělávání, informální učen; počáteční a další vzdělávání; zájmové vzdělávání
    • soudobé koncepce vzdělávání (sociálně-funkcionalistické, personalistické / progresivistické, funkcionálně-materialistické / technologické, esencialistické / perenialistické, akademické, spiritualistické / idealistické, sociálně-kritické, postpedagogické / antipedagogické)
    • tradicionalismus, aktualismus, utopismus
    • historická podmíněnost vzdělání; trivium, kvadrivium, septem artes liberales, kalokagathia, rétorika, scholastika, humanistická koncepce vzdělání, osvícenství, encyklopedismus, vzdělávací realismus x novohumanistické vzdělání, demokratizace a humanizace vzdělání
    • všeobecné x elementární vzdělání; formální x materiální vzdělání; všeobecné x odborné, polytechnické vzdělání
    • světonázor, postmoderní myšlení

    Studijní materiály k povinnému prostudování

    Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)

    1. Úvod ke studijním materiálům
    2. Jakou funkci má koncepční forma kurikula? Jak vznikají vzdělávací koncepce na úrovni státu (vzdělávací politika, prognózy a vize)?
    3. Proč se zabývat vzdělávacími koncepcemi (z pohledu vlastního pedagogického myšlení); co je vzdělávací koncepce (základní schéma); stručné opakování z předchozího semestru (základní hodnoty a cíle: personalistické, idealistické/spiritualistické, sociálně-kritické, akademické, esencialistické, funkcionalistické koncepce); pojmy ze studijních textů ve vztahu k přehledu vzdělávacích koncepcí (encyklopedismus; vzdělání formální a materiální; tradicionalismus, aktualismus a utopismus; logotropní a paidotropní orientace; vstřícné a zprostředkující pojetí kurikula; lidský kapitál)
    4. Demokratizace a humanizace vzdělání 
    5. Jak ovlivňuje formulaci vzdělávacích koncepcí tzv. postmoderní myšlení?
    6. UNESCO, OECD a ekonomické souvislosti vzdělávacích koncepcí
    7. Principy a cíle uváděné v koncepčních dokumentech (na příkladu zákona č. 561/2004 Sb.)

    Další zdroje (nepovinné, k prostudování v případě zájmu)