Otázky, úkoly a doplňkové materiály k opakování a procvičování
Conditions d’achèvement
- Jakou funkci má koncepční fáze kurikula v rámci celého modelu? (z čeho vychází, co dalšího ovlivňuje, v čem se od ostatních liší, co je její podstatou)?
- Co je to vzdělávací koncepce? Charakterizujte tento edukační konstrukt obecně a uveďte konkrétní příklady.
- Co znamená tvrzení, že vzdělávání je historicky podmíněno? Souhlasíte s ním?
- Co je to tradice? Utváří nějak soudobé pojetí výchovy a vzdělávání?
- Co to znamená, jsou-li nějaké koncepce výchovy a vzdělávání označovány jako tradicionalistické, aktualistické nebo utopistické? Jak se tyto koncepce promítají např. do cílů vzdělávání?
- Charakterizujte historická východiska a základní principy koncepcí všeobecného a odborného / formálního a materiálního / všeobecného a elementárního / teoretického a praktického vzdělání a uveďte příklady jejich současného uplatnění.
- Jak se v praxi projevuje trend demokratizace vzdělání?
- Co je to humanizace vzdělání a jak souvisí s materiálně-technologickými koncepcemi vzdělání?
- Jak ovlivňuje formulaci vzdělávacích koncepcí tzv. postmoderní myšlení?
- Co je to vzdělávací politika? Jaký je rozdíl mezi prognózou vývoje vzdělávání a vizí vývoje vzdělávání?
- Najděte si tyto dokumenty vzdělávací politiky, prolistujte si je (jakou mají strukturu, co se v nich dá najít, jakým způsobem jsou formulovány) a zjistěte, jaké cíle a hodnoty prosazují (najděte příslušné pasáže, které mluví o cílech a prioritách):
- Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon;
- Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+;
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky (na aktuální období);
- Koncepce podpory mládeže na období 2014–2020.
- Prolistujte si Národní program rozvoje vzdělávání v České republice – Bílá kniha (dokument byl nahrazen aktuální Strategií vzdělávací politiky) a porovnejte, nakolik se vzdělávací politika za uplynulých 20 let proměnila.
- Podívejte se na (sice již starší, ale v podstatě stále "aktuální") dokument vzdělávací politiky: Strategie celoživotního učení ČR. Nemusíte ho celý podrobně číst, ani studovat, ale měli byste v něm najít odpovědi na otázky, co je to celoživotní učení, počáteční vzdělávání a další vzdělávání. Jaké místo zaujímá koncept celoživotního učení v aktuální vzdělávací koncepci (strategii vzdělávací politiky) ČR?
- Co je to formální, neformální a informální vzdělávání, resp. informální učení? Vysvětlete, jak tyto koncepty souvisejí s konceptem celoživotního vzdělávání/učení?
- Stručně charakterizujte (sociálně-funkcionalistické, personalistické / progresivistické, funkcionálně-materialistické / technologické, esencialistické
/ perenialistické, akademické, spiritualistické / idealistické, psychologické, sociálně-kritické, postpedagogické / antipedagogické) soudobé koncepce
vzdělávání. Na jakých předpokladech jsou postaveny? Jaké hodnoty a cíle prosazují? Nakolik jsou aktuálně významné (kde se s nimi v praxi můžeme setkat)?
- V čem jsou si blízké a v čem se odlišují … a … koncepce vzdělávání?
- Vysvětlete význam pojmu „kompetence“ (vymezení najdete ve Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2030, případně také v tématu 5 a 6). Popište, jakou
funkci plní z hlediska aktuálních vzdělávacích koncepcí.
- Které mezinárodní organizace se aktivně podílejí na formulaci vzdělávacích koncepcí? Uveďte příklady významných trendů nebo témat důležitých pro vzdělávací koncepce v globálním měřítku.
Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)
Modifié le: mercredi 12 mai 2021, 17:55