1. Jakou funkci má koncepční fáze kurikula v rámci celého modelu? (z čeho vychází, co dalšího ovlivňuje, v čem se od ostatních liší, co je její podstatou)?
  2. Co je to vzdělávací koncepce? Charakterizujte tento edukační konstrukt obecně a uveďte konkrétní příklady.
  3. Co znamená tvrzení, že vzdělávání je historicky podmíněno? Souhlasíte s ním?
  4. Co je to tradice? Utváří nějak soudobé pojetí výchovy a vzdělávání?
  5. Co to znamená, jsou-li nějaké koncepce výchovy a vzdělávání označovány jako tradicionalistické, aktualistické nebo utopistické? Jak se tyto koncepce promítají např. do cílů vzdělávání?
  6. Charakterizujte historická východiska a základní principy koncepcí všeobecného a odborného / formálního a materiálního / všeobecného a elementárního / teoretického a praktického vzdělání a uveďte příklady jejich současného uplatnění.
  7. Jak se v praxi projevuje trend demokratizace vzdělání?
  8. Co je to humanizace vzdělání a jak souvisí s materiálně-technologickými koncepcemi vzdělání?
  9. Jak ovlivňuje formulaci vzdělávacích koncepcí tzv. postmoderní myšlení?
  10. Co je to vzdělávací politika? Jaký je rozdíl mezi prognózou vývoje vzdělávání a vizí vývoje vzdělávání?
  11. Najděte si tyto dokumenty vzdělávací politiky, prolistujte si je (jakou mají strukturu, co se v nich dá najít, jakým způsobem jsou formulovány) a zjistěte, jaké cíle a hodnoty prosazují (najděte příslušné pasáže, které mluví o cílech a prioritách):
  12. U zkoušky byste měli být schopni popsat (v základních rysech) aktuální vzdělávací koncepci v ČR, resp. cíle této koncepce, a vzpomenout si přitom na název alespoň dvou koncepčních dokumentů vzdělávací politiky v ČR.
  13. Prolistujte si Národní program rozvoje vzdělávání v České republice – Bílá kniha (dokument byl nahrazen aktuální Strategií vzdělávací politiky) a porovnejte, nakolik se vzdělávací politika za uplynulých 20 let proměnila.
  14. Podívejte se na (sice již starší, ale v podstatě stále "aktuální") dokument vzdělávací politiky: Strategie celoživotního učení ČR. Nemusíte ho celý podrobně číst, ani studovat, ale měli byste v něm najít odpovědi na otázky, co je to celoživotní učení, počáteční vzdělávání a další vzdělávání. Jaké místo zaujímá koncept celoživotního učení v aktuální vzdělávací koncepci (strategii vzdělávací politiky) ČR?
  15. Co je to formální, neformální a informální vzdělávání, resp. informální učení? Vysvětlete, jak tyto koncepty souvisejí s konceptem celoživotního vzdělávání/učení?
  16. Stručně charakterizujte (sociálně-funkcionalistické, personalistické / progresivistické, funkcionálně-materialistické / technologické, esencialistické / perenialistické, akademické, spiritualistické / idealistické, psychologické, sociálně-kritické, postpedagogické / antipedagogické) soudobé koncepce vzdělávání. Na jakých předpokladech jsou postaveny? Jaké hodnoty a cíle prosazují? Nakolik jsou aktuálně významné (kde se s nimi v praxi můžeme setkat)?
  17. V čem jsou si blízké a v čem se odlišují … a … koncepce vzdělávání?
  18. Vysvětlete význam pojmu „kompetence“ (vymezení najdete ve Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2030, případně také v tématu 5 a 6). Popište, jakou funkci plní z hlediska aktuálních vzdělávacích koncepcí.
  19. Které mezinárodní organizace se aktivně podílejí na formulaci vzdělávacích koncepcí? Uveďte příklady významných trendů nebo témat důležitých pro vzdělávací koncepce v globálním měřítku.

Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)

Modifié le: mercredi 12 mai 2021, 17:55