4. Koncepční forma kurikula
Résumé de section
-
Osnova tématu
- vzdělávací politika
- soudobé vzdělávací koncepce a jejich historická východiska (opakování)
- cíle a pojetí vzdělání v perspektivě vývoje
- koncepce výchovy a vzdělávání z pohledu vlastního pedagogického myšlení
- Strategie vzdělávání České republiky do roku 2030+ (aktuální vzdělávací politika ČR)
Klíčové pojmy
- koncepce, cíle výchovy a vzdělávání, priority, hodnoty
- vzdělávací politika, dokumenty vzdělávací politiky (školský zákon; Strategie
celoživotního učení ČR; Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+; Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky; Koncepce podpory mládeže na období 2014–2020)
- OECD, UNESCO, MŠMT, zaměstnatelnost, konkurenceschopnost, lidský kapitál, globalizace
- celoživotní učení; primární, sekundární a terciární vzdělávání; formální a neformální vzdělávání, informální učen; počáteční a další vzdělávání; zájmové vzdělávání
- soudobé koncepce vzdělávání (sociálně-funkcionalistické, personalistické / progresivistické, funkcionálně-materialistické / technologické, esencialistické / perenialistické, akademické, spiritualistické / idealistické, sociálně-kritické, postpedagogické / antipedagogické)
- tradicionalismus, aktualismus, utopismus
- historická podmíněnost vzdělání; trivium, kvadrivium, septem artes liberales, kalokagathia, rétorika, scholastika, humanistická koncepce vzdělání, osvícenství, encyklopedismus, vzdělávací realismus x novohumanistické vzdělání, demokratizace a humanizace vzdělání
- všeobecné x elementární vzdělání; formální x materiální vzdělání; všeobecné x odborné, polytechnické vzdělání
- světonázor, postmoderní myšlení
Studijní materiály k povinnému prostudování
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika, s. 27–69.
- KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika, s. 121–125, 415–420.
- BAUMAN, P. Ideová dimenze kurikula základní školy, s. 75–80.
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Úvod ke studijním materiálům
- Jakou funkci má koncepční forma kurikula? Jak vznikají vzdělávací koncepce na úrovni státu (vzdělávací politika, prognózy a vize)?
- Proč se zabývat vzdělávacími koncepcemi (z pohledu vlastního pedagogického myšlení); co je vzdělávací koncepce (základní schéma); stručné opakování z předchozího semestru (základní hodnoty a cíle: personalistické, idealistické/spiritualistické, sociálně-kritické, akademické, esencialistické, funkcionalistické koncepce); pojmy ze studijních textů ve vztahu k přehledu vzdělávacích koncepcí (encyklopedismus; vzdělání formální a materiální; tradicionalismus, aktualismus a utopismus; logotropní a paidotropní orientace; vstřícné a zprostředkující pojetí kurikula; lidský kapitál)
- Demokratizace a humanizace vzdělání
- Jak ovlivňuje formulaci vzdělávacích koncepcí tzv. postmoderní myšlení?
- UNESCO, OECD a ekonomické souvislosti vzdělávacích koncepcí
- Principy a cíle uváděné v koncepčních dokumentech (na příkladu zákona č. 561/2004 Sb.)
Další zdroje (nepovinné, k prostudování v případě zájmu)
- Web související s přípravou Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 (www.vzdelavani2020.cz), kde najdete také knihovnu starších (některých stále aktuálních) dokumentů vzdělávací politiky.
- BAUMAN, P. Ideová dimenze kurikula základní školy, kapitola 3.
- MŠMT. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+.
- OECD. Trends Shaping Education 2019.