1. Vlastními slovy vysvětlete, jaký je rozdíl mezi „uvedením do studia vychovatelství“ a „uvedením do studia pedagogiky“.
  2. Vysvětlete rozdíl významu pojmů „výchova ve volném čase“ a „pedagogika volného času“.
  3. Vysvětlete, v čem se liší význam slova pedagogika v následujících výpovědích: „srovnávací pedagogika má relativně dlouhou historii“ a „pedagogika Marie Montessori stále inspiruje velké množství učitelů, vychovatelů i rodičů“.
  4. Uveďte příklad, na němž doložíte potenciální přínos studia poznatků pedagogické vědy pro pedagogickou praxi. Na témže příkladu vysvětlete, v čem mohou spočívat omezení pro jednoduchou aplikaci poznatků pedagogické teorie v praxi.
  5. Vlastními slovy charakterizujte dvě základní varianty vztahu mezi pedagogickou teorií a pedagogickou praxí (praxe vycházející z teorie a teorie vycházející z praxe) a zhodnoťte úskalí, která přináší jednostrannost každého z těchto pojetí. Současně vysvětlete, co v těchto pojetích označuje výraz teorie.
  6. Na příkladu vysvětlete, jak je v kontextu normální vědy chápán vztah mezi teorií a praxí.
  7. Na příkladu vysvětlete, z jakých důvodů (v čem) je obtížná aplikace poznatků pedagogické teorie v praxi. Ve své odpovědi použijte pojem determinanty nebo faktory.
  8. Vysvětlete, co v kontextu normální vědy znamená (jaký problém nastává a jaké má tento problém řešení), pokud dochází k rozporu mezi teorií a praxí.
  9. Definujte následující dvojici pojmů tak, abyste je od sebe vzájemně odlišili: výchova, vychovatelství.
  10. Definujte následující trojici pojmů tak, abyste je od sebe vzájemně odlišili: pedagogika, učitelství, vychovatelství.
  11. Co nejstručněji vysvětlete vztah mezi pojmy pedagogika výchova.
  12. Co nejstručněji vysvětlete vztah mezi pojmy pedagogika a vzdělávání.


Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)

  1. Proč studovat pedagogiku? Rozdíl mezi laikem a profesionálem, problém vztahu teorie a praxe, normativní pojetí teorie, explorativní teorie.
  2. Rozdíl mezi pedagogikou a vychovatelstvím, pojmy pedagog a vychovatel, v čem spočívá přínos studia pedagogiky, rozdíl mezi pedagogem profesionálem a laikem.
  3. Co je to pedagogika: pedagogika jako praxe, pojetí praxe, přístup k praxi (pedagogy); pedagogika jako nauka a věda; věda = teorie + výzkum; pedagogika jako soupis doporučení pro praxi ("kuchařka") x nemožnost receptů na výchovu; co znamená zabývat se výchovou a vzděláváním odborně/vědecky (přesnost vyjadřování, unáhlené zobecňování v laickém přístupu); Je vzdělávání specificky lidská činnost?; pedagogika jako disciplína filosofující, věda jako nezaujatý popis; normativní pojetí, explorativní, deskriptivní (x preskriptivní), explanativní; statistické a normativní pojetí normality; pedagogika ve dvou pojetích (sociálněvědní a filosofující).
  4. Úvod do učení se pojmům: rozdíl mezi odborníkem a laikem spočívá v přesnějším vystižení problému, sociologické a filosofické hledisko, pedagogika jako přístup/určité pojetí praxe, pedagogika jako věda o výchově a vzdělávání.
  5. Úvod do pedagogiky jako úvod do způsobu přemýšlení o světě, kterému se říká výchova a vzdělávání; úvod do pedagogiky x úvod do vychovatelství; pedagog, pedagogický pracovník; vychovatel x vychovatelství (profese x obor); pedagogika jako způsob vyučování, jako soubor pojmů; pojem a pojmenování, definice; teoretický a empirický výzkum; přirozený a formální jazyk, terminologické problémy pedagogiky; poznání a vědění jako výsledek výzkumu vyjádřený pojmy, vztahy mezi pojmy, hypotézy, teorie; závěr (rekapitulace): proč úvod do pedagogiky.
  6. Vychovatelství a pedagogika, věda jako metodologie, výzkum a teorie, tradiční a moderní pedagogika, normativní a explanativní teorie; úvod do pedagogiky jako úvod do určitého způsobu myšlení a mluvení o výchově a vzdělávání: přínos vědeckého způsobu myšlení vs. předsudky, účel a problémy pedagogické terminologie; přínos studia pedagogiky ve vztahu k pojetí pedagogické práce.
Última modificación: martes, 18 de enero de 2022, 14:51