Otázky, úkoly a doplňkové materiály k opakování a procvičování
Abschlussbedingungen
- Použijte kritérium konstituovanosti a popište, jak by bylo možné rozhodnout, zda je „šmoulologie“ věda, nebo nikoli.
- Uveďte příklady argumentů, proč by se někdo mohl domnívat, že pedagogika není věda.
- Jaký je rozdíl, pokud určité otázky nebo určitá tvrzení považujeme za nevědecká a pokud je označujeme jako otázky nebo tvrzení spadající do tematického okruhu, který zatím netvoří žádnou konstituovanou vědní disciplínu (odpověď předpokládá, že propojíte poznatky z témat 2 a 3).
- Objasněte možné důvody, proč v Přehledu pedagogiky není mezi disciplínami pedagogiky ani významnými tématy současné pedagogiky uvedena náboženská pedagogika.
- Jak vlastně můžeme určit, které téma je v pedagogice „významné“? Může pedagogika sama určit, která témata by měla být významná?
- Uveďte příklady několika klíčových otázek či problémů, které zkoumá… (ped. disciplína)
- Na příkladu vybraného pedagogického problému vysvětlete, co je to interdisciplinarita (případně multidisciplinarita) a jak souvisí pedagogika s jinými obory mimo pedagogiku.
- Na příkladech otázek, které řeší, vysvětlete souvislost vybraných disciplín v rámci pedagogiky.
- Prohlédněte si studijní plán svého oboru a doložte konkrétními příklady disciplín, které jsou/budou předmětem vašeho studia, proč se obor Pedagogika volného času chápe jako inter- nebo multidisciplinární.
Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)
- Jak se pozná, co je věda (kritérium konstituovanosti) - Může se "šmoulologie" stát vědou?
- Filosofický a sociologický pohled na vědu, "šmoulologie" z pohledu sociologie vědy, atributy vědy, kritérium konstituovanosti, komentář k přehledu pedagogiky.
- Pohled filosofie a sociologie na otázku, co je věda, kritérium konstituovanosti, struktura pedagogiky - komentář k samostudiu.
- Pedagogika jako věda z pohledu sociologie vědy, kritérium konstituovanosti, struktura pedagogiky - komentář k samostudiu.
- Rozdíl mezi poučením ze zkušenosti a poučením z vědeckých poznatků, vztah teorie a praxe, normativní a explanativní teorie, omezení vědy; co dělá vědu vědou - pohled sociologie a filosofie vědy; vědy přírodní, sociální a humanitní; subjektivita, objektivita a intersubjektivita.
- Integrace a inkluze.
Zuletzt geändert: Mittwoch, 19. Januar 2022, 11:46