1. Použijte kritérium konstituovanosti a popište, jak by bylo možné rozhodnout, zda je „šmoulologie“ věda, nebo nikoli.
  2. Uveďte příklady argumentů, proč by se někdo mohl domnívat, že pedagogika není věda.
  3. Jaký je rozdíl, pokud určité otázky nebo určitá tvrzení považujeme za nevědecká a pokud je označujeme jako otázky nebo tvrzení spadající do tematického okruhu, který zatím netvoří žádnou konstituovanou vědní disciplínu (odpověď předpokládá, že propojíte poznatky z témat 2 a 3).
  4. Objasněte možné důvody, proč v Přehledu pedagogiky není mezi disciplínami pedagogiky ani významnými tématy současné pedagogiky uvedena náboženská pedagogika.
  5. Jak vlastně můžeme určit, které téma je v pedagogice „významné“? Může pedagogika sama určit, která témata by měla být významná?
  6. Uveďte příklady několika klíčových otázek či problémů, které zkoumá… (ped. disciplína)
  7. Na příkladu vybraného pedagogického problému vysvětlete, co je to interdisciplinarita (případně multidisciplinarita) a jak souvisí pedagogika s jinými obory mimo pedagogiku.
  8. Na příkladech otázek, které řeší, vysvětlete souvislost vybraných disciplín v rámci pedagogiky. 
  9. Prohlédněte si studijní plán svého oboru a doložte konkrétními příklady disciplín, které jsou/budou předmětem vašeho studia, proč se obor Pedagogika volného času chápe jako inter- nebo multidisciplinární.


Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)

  1. Jak se pozná, co je věda (kritérium konstituovanosti) - Může se "šmoulologie" stát vědou?
  2. Filosofický a sociologický pohled na vědu, "šmoulologie" z pohledu sociologie vědy, atributy vědy, kritérium konstituovanosti, komentář k přehledu pedagogiky.
  3. Pohled filosofie a sociologie na otázku, co je věda, kritérium konstituovanosti, struktura pedagogiky - komentář k samostudiu.
  4. Pedagogika jako věda z pohledu sociologie vědy, kritérium konstituovanosti, struktura pedagogiky - komentář k samostudiu.
  5. Rozdíl mezi poučením ze zkušenosti a poučením z vědeckých poznatků, vztah teorie a praxe, normativní a explanativní teorie, omezení vědy; co dělá vědu vědou - pohled sociologie a filosofie vědy; vědy přírodní, sociální a humanitní; subjektivita, objektivita a intersubjektivita.
  6. Integrace a inkluze.
Modifié le: mercredi 19 janvier 2022, 11:46