Otázky, úkoly a doplňkové materiály k opakování a procvičování
Aggregazione dei criteri
- Vysvětlete souvislost mezi pojmy poznatek, hypotéza a teorie.
- Vysvětlete rozdíl mezi domněnkou (předpokladem), tvrzením a hypotézou.
- Na příkladu chyby v usuzování označované jako post hoc ergo propter hoc vysvětlete, co je to kauzalita.
- Na příkladu z pedagogické praxe (např. v kontextu zjišťování a hodnocení vzdělávacích výsledků) uveďte, proč je důležité věnovat pozornost validitě a reliabilitě výzkumných nástrojů a metod.
- Uveďte příklad otázky zkoumatelné formou akčního výzkumu. Které metody výzkumu může pedagog využít při vlastním akčním výzkumu?
- Jaký je rozdíl mezi časopisem populárně-naučným a odborným? Jmenujte alespoň několik zástupců obou těchto typů.
- Uveďte název alespoň tří vědeckých pedagogických časopisů; uvádějte časopisy vědecké, nikoli profesní či populárně naučný tisk jako např. Učitelské noviny, Psychologie dnes apod.
- Vyjmenujte několik názvů institucí důležitých pro pedagogický výzkum.
- Charakterizujte základní rozdíly mezi výzkumem kvantitativním a kvalitativním a na přikladu vysvětlete, jak se mohou tyto výzkumné přístupy doplňovat. Při výkladu se mj. opřete o rozdíl mezi pozitivistickým a fenomenologickým chápáním vědy (téma 2).
- Na příkladu vysvětlete, co v kontextu výzkumu znamená behaviorální přístup.
- Vlastními slovy opište, co znamená věta: „Předmětem pedagogického výzkumu je edukační realita.“
- Na příkladu vysvětlete vztah mezi pojmy praxe, výzkum a teorie.
- Na příkladu (nebo příkladech) z kontextu pedagogického výzkumu vysvětlete, co je fakt a co je interpretace nebo jaký je mezi faktem a interpretací rozdíl. Vlastními slovy vysvětlete, co znamená věta:
„Fakta jsou objektivní, interpretace je subjektivní.“
- Definujte následující pojmy tak, abyste je od sebe vzájemně odlišili: verifikace, falzifikace.
- Uveďte příklady otázek, které by spadaly do základního a aplikovaného výzkumu, aby bylo patrné, v čem spočívá rozdíl těchto dvou typů výzkumu.
- Co je primárním zdrojem nového poznání v teoretickém a v empirickém výzkumu?
- Vysvětlete, jaké silné a slabé stránky má laboratorní a terénní výzkum.
- Jaká kritéria musí výzkum splňovat, aby mohl být považován za věrohodný?
Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)
- Věda jako způsob poznávání světa: subjektivita a objektivita, racionalita, empirický způsob poznávání, korelace, indukce, pravděpodobnost; pozitivismus a fenomenologie.
- Edukační realita jako objektivní skutečnost; věda = výzkum + teorie; racionalita, empirický zdroj poznání, objektivita; rozdíl humanitních, sociálněvědních a přírodovědních přístupů; etika vědy; problém objektivity měření, problém měření vztahu, problémy objektivity, reliability a validity, limity vědy (dedukce, indukce, verifikace a falzifikace - Popper).
- Co znamená, že pedagogika je věda sociální: Comte, pozitivismus, behaviorismus, fenomenologie, kvantitativní a kvalitativní výzkum; věda = teorie + výzkum; teorie a hypotézy; paradigma.
- Verifikace a falzifiace.
- Druhy výzkumů: základní a aplikovaný, strategicko-koncepční a akční; jak číst závěry výzkumů, etika výzkumu, omezení výzkumu.
- Kvantitativní a kvalitativní výzkum.
- Fakta a interpretace.
- Fakta a interpretace.
- Fakta a interpretace, paradigma jako interpretační rámec.
- Výzkumné metody jako uplatnění smyslového poznání, reliabilita a validita.
- Reliabilita a validita.
- Výzkum jako zkoumání a popis praxe, explorativní a explanativní (vysvětlující) teorie, teorie a hypotézy, korelace, faktorová analýza, verifikace, k čemu je dobré studovat teorie, omezení vědy.
- Paradigma jako "brýle", nemožnost shody na tom, co je vědecké, jako důsledek postmoderního myšlení; tradiční (normativní) a moderní (explorativní) pedagogika jako dvě paradigmata, hodnoty ve vědě, komplementárnost normativního a explorativního pojetí; příklad 1: "Kde se vzal volný čas?", definování pojmů, základní, aplikovaný a akční výzkum; příklad 2: "Jak nakládat s volným časem dětí?" (propojení normativního a explanativního přístupu), "nekonečnost" definování, operační definice.
- Jak se tvoří teorie?
- Fakta a interpretace jako dovětek a úvod k četbě.
Ultime modifiche: mercoledì, 19 gennaio 2022, 11:54