1. Popište, jak souvisejí významy pojmů edukační realita, edukační procesy, edukační prostředí, edukační konstrukty.
  2. „Musíme se tedy ptát, když nahradíme např. pojem výchova pojmem edukace, co získáváme a co ztrácíme.“ Pokuste se odpovědět na tuto otázku obsaženou v citátu z knihy od prof. Skalkové.
  3. „Edukační realita je jakýkoliv úsek objektivní skutečnosti, v níž probíhají nějaké edukační procesy.“ Uveďte, na jakých východiscích (z hlediska filozofie vědy) tato definice edukační reality stojí.
  4. Uveďte příklady ilustrující učení bezděčné, záměrné a řízené.
  5. „Celkově bylo zjištěno, že žáci žijící v nejodlehlejších a izolovaných místech nebo děti z kočujících rodin vykazovaly nejnižší úroveň vzdělávacích výsledků. Laponské děti se silným norským kulturním zázemím dosahovaly lepších výsledků než jiné laponské děti. Obdobná zjištění byla dosažena ve Finsku a na Aljašce. Podle autorů to vede k nevyřešené a rozporuplné otázce: Na jedné straně se vzdělávací politika uvedených zemí snaží podporovat jazyk a kulturní identitu etnických minorit—což však nekoreluje s lepšími vzdělávacími výsledky takto podporovaných populací. Na druhé straně, čím je větší kulturní a jazykové sblížení či splynutí s majoritním etnikem, tím je vzdělanostní úroveň dětí z etnických minorit vyšší.“ Je v citaci popisovaný problém nějak relevantní z hlediska ČR?
  6. Na příkladu konkrétní pedagogické situace ilustrujte multifaktorovost pedagogických jevů.
  7. Vlastními slovy charakterizujte tři odlišná vymezení výchovy dle Pedagogického slovníku a na příkladech vysvětlete, v čem se liší. Zhodnoťte slabé a silné stránky těchto pojetí.
  8. Popište, za jakých okolností může být žák edukátorem a učitel edukantem.
  9. Na příkladech odlište významy pojmů socializace a výchova.
  10. Uveďte, z jakých důvodů je možné kritizovat, že v praxi nebo v teorii dochází k záměně významu slov vzdělání a výcvik. Jaké praktické důsledky může mít, pokud význam těchto slov přestaneme rozlišovat?
  11. Představte si konkrétní pedagogickou situaci a pokuste se v ní najít dva příklady edukačních procesů a edukačních konstruktů. V jakém edukačním prostředí se situace odehrává? Jaké determinanty edukačních procesů zde působí?
  12. Pokud bychom chtěli uvést příklad, jak geografické prostředí ovlivňuje edukační procesy, mohli bychom např. uvést, že hornatost krajiny znesnadňuje dojíždění, byť na relativně malé vzdálenosti, z toho vyplývá potřeba internátních škol a v edukačních procesech se zvyšuje důležitost výchovných aspektů. Podobným způsobem uveďte příklad, jak jsou edukační procesy ovlivňovány sociálním, politickým a ekonomickým prostředím. Podobným způsobem uveďte konkrétní příklad, jak jsou edukační procesy ovlivňovány demografickými charakteristikami prostředí.
  13. Na příkladech odlište význam pojmů učení, vyučování a výuka.
  14. Na příkladech vysvětlete úlohu edukačních médií v rámci edukačních procesů. Ke každému z pěti smyslů se pokuste uvést příklad edukačního média, které tohoto smyslu nejvíce využívá.


Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)

  1. Humanitní a sociálněvědní přístup v rámci pedagogiky (rekapitulace), pojem edukační reality jako předmět zkoumání pedagogiky v sociálněvědním přístupu.
  2. Předmět pedagogiky; pedagogika = věda o výchově (definice akceptovatelná pro humanitní pojetí pedagogiky), výchova v širším a v užším pojetí; edukační realita, edukační procesy, edukační konstrukty; učení, vyučování, výuka; definice edukačního procesu, intencionalita učení: učení bezděčné, záměrné a řízené; edukační prostředí.
  3. Co je to pedagogika? Hledání definice: výchova, vzdělávání, vzdělání (metoda falzifikace jako příklad ověřování tvrzení, že všechno vzdělávání je institucionalizované), výchova–vzdělávání–učení/zkušenost; učení, vyučování, výuka; výchova a vzdělávání; Bildung, Erziehung, education, edukace.
  4. Pojem edukace v kontextu deskriptivního (explorativního) přístupu v pedagogice, učení bezděčné, záměrné a řízené, edukační médium, edukační realita, edukační prostředí, edukační procesy a konstrukty (je znalost konstrukt, nebo proces?), komentář k samostudiu.
  1. Rozdíl mezi edukací a edukační realitou, edukační realita, prostředí, procesy a konstrukty.
  2. Edukační realita, edukační procesy, edukační konstrukty, edukant a edukátor, podstata edukačního procesu, determinanty edukačních procesů.
  3. Učení, vyučování, výuka.
  4. Učení, vyučování a výuka; vzdělávání a výcvik; vztah mezi pojmy výchova, socializace a enkulturace; determinanty edukačního procesu, multifaktorovost edukačních procesů.
  5. Socializace a výchova, podstata edukačního procesu.
  6. Vztah mezi pojmy socializace, výchova a enkulturace.
Last modified: Wednesday, 19 January 2022, 8:17 PM