Otázky, úkoly a doplňkové materiály k opakování a procvičování
Requisitos de finalización
- Popište, jak souvisejí významy pojmů edukační realita, edukační procesy, edukační prostředí, edukační konstrukty.
- „Musíme se tedy ptát, když nahradíme např. pojem výchova pojmem edukace, co získáváme a co ztrácíme.“ Pokuste se odpovědět na tuto otázku obsaženou v citátu z knihy od prof. Skalkové.
- „Edukační realita je jakýkoliv úsek objektivní skutečnosti, v níž probíhají nějaké edukační procesy.“ Uveďte, na jakých východiscích (z hlediska filozofie vědy) tato definice edukační reality stojí.
- Uveďte příklady ilustrující učení bezděčné, záměrné a řízené.
- „Celkově bylo zjištěno, že žáci žijící v nejodlehlejších a izolovaných místech nebo děti z kočujících rodin vykazovaly nejnižší úroveň vzdělávacích výsledků. Laponské děti se silným norským kulturním zázemím dosahovaly lepších výsledků než jiné laponské děti. Obdobná zjištění byla dosažena ve Finsku a na Aljašce. Podle autorů to vede k nevyřešené a rozporuplné otázce: Na jedné straně se vzdělávací politika uvedených zemí snaží podporovat jazyk a kulturní identitu etnických minorit—což však nekoreluje s lepšími vzdělávacími výsledky takto podporovaných populací. Na druhé straně, čím je větší kulturní a jazykové sblížení či splynutí s majoritním etnikem, tím je vzdělanostní úroveň dětí z etnických minorit vyšší.“ Je v citaci popisovaný problém nějak relevantní z hlediska ČR?
- Na příkladu konkrétní pedagogické situace ilustrujte multifaktorovost pedagogických jevů.
- Vlastními slovy charakterizujte tři odlišná vymezení výchovy dle Pedagogického slovníku a na příkladech vysvětlete, v čem se liší. Zhodnoťte slabé a silné stránky těchto pojetí.
- Popište, za jakých okolností může být žák edukátorem a učitel edukantem.
- Na příkladech odlište významy pojmů socializace a výchova.
- Uveďte, z jakých důvodů je možné kritizovat, že v praxi nebo v teorii dochází k záměně významu slov vzdělání a výcvik. Jaké praktické důsledky může mít, pokud význam těchto slov přestaneme rozlišovat?
- Představte si konkrétní pedagogickou situaci a pokuste se v ní najít dva příklady edukačních procesů a edukačních konstruktů. V jakém edukačním prostředí se situace odehrává? Jaké determinanty edukačních procesů zde působí?
- Pokud bychom chtěli uvést příklad, jak geografické prostředí ovlivňuje edukační procesy, mohli bychom např. uvést, že hornatost krajiny znesnadňuje dojíždění, byť na relativně malé vzdálenosti, z toho vyplývá potřeba internátních škol a v edukačních procesech se zvyšuje důležitost výchovných aspektů. Podobným způsobem uveďte příklad, jak jsou edukační procesy ovlivňovány sociálním, politickým a ekonomickým prostředím. Podobným způsobem uveďte konkrétní příklad, jak jsou edukační procesy ovlivňovány demografickými charakteristikami prostředí.
- Na příkladech odlište význam pojmů učení, vyučování a výuka.
- Na příkladech vysvětlete úlohu edukačních médií v rámci edukačních procesů. Ke každému z pěti smyslů se pokuste uvést příklad edukačního média, které tohoto smyslu nejvíce využívá.
Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)
- Humanitní a sociálněvědní přístup v rámci pedagogiky (rekapitulace), pojem edukační reality jako předmět zkoumání pedagogiky v sociálněvědním přístupu.
- Předmět pedagogiky; pedagogika = věda o výchově (definice akceptovatelná pro humanitní pojetí pedagogiky), výchova v širším a v užším pojetí; edukační realita, edukační procesy, edukační konstrukty; učení, vyučování, výuka; definice edukačního procesu, intencionalita učení: učení bezděčné, záměrné a řízené; edukační prostředí.
- Co je to pedagogika? Hledání definice: výchova, vzdělávání, vzdělání (metoda falzifikace jako příklad ověřování tvrzení, že všechno vzdělávání je institucionalizované), výchova–vzdělávání–učení/zkušenost; učení, vyučování, výuka; výchova a vzdělávání; Bildung, Erziehung, education, edukace.
- Pojem edukace v kontextu deskriptivního (explorativního) přístupu v pedagogice, učení bezděčné, záměrné a řízené, edukační médium, edukační realita, edukační prostředí, edukační procesy a konstrukty (je znalost konstrukt, nebo proces?), komentář k samostudiu.
- Rozdíl mezi edukací a edukační realitou, edukační realita, prostředí, procesy a konstrukty.
- Edukační realita, edukační procesy, edukační konstrukty, edukant a edukátor, podstata edukačního procesu, determinanty edukačních procesů.
- Učení, vyučování, výuka.
- Učení, vyučování a výuka; vzdělávání a výcvik; vztah mezi pojmy výchova, socializace a enkulturace; determinanty edukačního procesu, multifaktorovost edukačních procesů.
- Socializace a výchova, podstata edukačního procesu.
- Vztah mezi pojmy socializace, výchova a enkulturace.
Última modificación: miércoles, 19 de enero de 2022, 20:17