Otázky, úkoly a doplňkové materiály k opakování a procvičování
Aggregazione dei criteri
- Říkáme, že žák je subjekt edukace. Co tato formulace znamená? Jaké konkrétní důsledky má toto pojetí pro praktickou realizaci edukace? Jaká rizika přináší to, když v edukačním procesu nerespektujeme fakt, že žák je subjektem? Jaká rizika může naopak představovat respektování této skutečnosti?
- Jednotlivá pojetí výchovy uvedená v Pedagogickém slovníku (viz také téma 5) posuďte z hlediska toho, zda představují edukanta spíše jako subjekt, nebo spíše jako objekt edukace.
- Vysvětlete, v čem spočívá etické a psychologické hledisko tvrzení, že žák je subjektem edukace.
- „Pojem výchovy je podezírán, že imanentně obsahuje momenty dominantního potlačování subjektu a jednostranné uplatňování moci vychovatele.“ Zasaďte tento citát do příslušného kontextu a vyjádřete jeho význam vlastními slovy.
- Vysvětlete rozdíl mezi behavioristickým a konstruktivistickým modelem učení. V rámci odpovědi uveďte do souvislosti pojmy: subjekt, objekt, stimul, prekoncept, reakce, asimilace, akomodace, kognitivní konflikt.
- Co znamená předávat hodnoty? V rámci odpovědi ukažte, jak se jednotlivá paradigmata psychologie učení (behaviorismus, konstruktivismus, sociální konstruktivismus) odrážejí v tom, jak na tuto otázku lze odpovědět.
- „Čtvero měření prokazovalo shodné výsledky: žáci z židovských rodin měli nejvyšší inteligenci, kdežto žáci z polských rodin nejnižší inteligenci. To vedlo Příhodu k hypotézám, jež jsou dodnes aktuální: ‚Může se přitom jednati jenom o dvě možnosti: buď ..., nebo ... .“ Doplňte chybějící části citátu vlastními slovy.
- „Hypotéza o dědičnosti intelektových schopností je založena na víře, že existují lidé, kteří jsou geneticky méněcennými oběťmi svých vlastních vrozených deficitů. (...) Ti, kdo zdůrazňují dědičnost inteligence a selektivní používání inteligenčních testů, implikují, že školní vzdělávání a sociální vlivy prostředí...“ (Leon Kamin, Věda a politika) Doplňte chybějící konec citátu vlastními slovy.
- „Testy inteligence jsou připravovány pro bělošskou populaci, tím jsou ‚kulturně zkresleny‘, a proto v nich děti z etnika Afroameričanů podávají nižší výkony.“ Vysvětlete, co znamená v citátu zmíněné „kulturní zkreslení“.
- "Dejte mi tucet nemluvňat, poskytněte mi možnost je vychovávat a já vám zaručím, že vyberu-li náhodně kteréhokoli z nich, vzdělám je pro jakýkoli typ speciální profese—lékař, právník, umělec, obchodník ... bez ohledu na jejich talent, sklony, rasu či na povolání jejich rodičů.“ Zformulujte protichůdné stanovisko v pomyslném sporu „genetika vs. výchova“.
- „Pojem ‚jazykový deficit‘ je součástí moderního mýtu pedagogické psychologie ... je zvlášť nebezpečný, protože odvrací pozornost od skutečných nedostatků naší vzdělávací soustavy k imaginárním defektům dětí.“ Zasaďte tento citát do příslušného kontextu (stručně charakterizujte teorii jazykového deficitu a uveďte, v čem tkví podstata kritiky W. Labova vůči ní) a vysvětlete jeho relevanci z hlediska diskusí o inkluzivním vzdělávání.
- Platí-li Jensenova teorie deficitu, co to v praktických důsledcích znamená pro výuku, respektujeme-li žáka jako subjekt edukace? Považujete Jensenovu teorii deficitu za rasistickou?
- Je podle Vás pozitivní diskriminace dobrým nástrojem pro odstranění nerovnosti ve vzdělávacích příležitostech? Proč? Týká se problematika nerovnosti ve vzdělávacích příležitostech také ČR?
- Stručně charakterizujte Gardnerovu teorii mnohačetných inteligencí (zejm. příklady jednotlivých typů inteligence). Je dle vašeho mínění možné tyto inteligence hierarchizovat z hlediska formulace cílů formálního vzdělávání (lze říci – a zdůvodnit – které typy inteligence by mělo vzdělávání rozvíjet přednostně)? Považujete za vhodné o takové hierarchizaci uvažovat z hlediska cílů zájmového vzdělávání?
- Vysvětlete teorii mastery learning, uveďte jméno jejího autora a vysvětlete, jak souvisí s vybranou teorií inteligence.
- „Koedukace nemůže být považována za automatický a nedotknutelný princip veřejného školství, ale musí být trvale teoreticky a prakticky reflektována.“ Vysvětlete vlastními slovy význam tohoto citátu.
- Domníváte se, že účast v organizovaných aktivitách zájmového vzdělávání (zájmových kroužcích) rozdíly mezi dětmi způsobené kulturní nebo sociální deprivací spíše stírají, nebo spíše prohlubují? Svoji odpověď zdůvodněte a důvody uveďte dostatečně konkrétně,
aby bylo patrné, že chápete, co výraz kulturní nebo sociální deprivace označuje.
- Stručně popište Bernsteinovu teorii jazykového deficitu (v rámci popisu objasněte pojmy omezený a rozvinutý jazykový kód) a vysvětlete, z jakého hlediska by tato teorie mohla být relevantní pro otázky vzdělávání dětí z etnických či národnostních menšin v ČR.
- Pokud platí teorie kognitivní socializace, jaké důsledky pro způsob pedagogické práce by z ní bylo možné vyvodit?
- Na příkladech vysvětlete rozdíl a vztah mezi pojmy vzdělávací příležitosti a učební (studijní) předpoklady.
- Vysvětlete význam slova diference, které jste ve studijním textu mohli zahlédnout na mnoha místech. Byl by odpovídajícím ekvivalentem používaným v
běžné češtině "rozdíl", nebo "odlišnost"? A v čem se vlastně liší pojmy "rozdíl" a "odlišnost"? Pokuste se vysvětlit na příkladech nebo použít tato slova v odpovídajícím kontextu.
Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)
- Žák jako subjekt edukace: pojmy žák a edukant, pojem subjekt, učení a vyučování, aktivita subjektů v edukačním procesu, vtiskování a konstruktivismus, vůle (rozdíl mezi vidět a dívat se), stručný odkaz na behavioristický a konstruktivistický model učení, definice výchovy v Pedagogickém slovníku: záměrné působení na, výchova jako interakce, výchova jako záměrné vytváření podmínek.
- Žák: subjekt edukace - učení a vyučování, definice výchovy v Pedagogickém slovníku: výchova jako záměrné působení (subjekt a objekt výchovy), výchova jako sebeutváření, výchova jako interakce, výchova jako vytváření podmínek .
- Žák: subjekt edukace - rozbor hesla výchova v Pedagogickém slovníku.
- Souvislost mezi poznatky psychologie učení a pedagogikou: asocianismus, behaviorismus (S-R, S-O-R), konstruktivismus (J. Piaget, prekoncept, kognitivní konglikt, asimilace, akomodace), sociální konstruktivismus (L. S. Vygotskij, myšlení a řeč, zóna nejbližšího vývoje).
- Žák: subjekt, nebo objekt edukace? Definice výchovy z Pedagogického slovníku, subjekt a objekt výchovy, proces učení jako základ edukace (podstata "subjektivity"); vývoj chápání učení a myšlení: asocianismus, behaviorismus, konstruktivismus (Jean Piaget, prekoncept, kognitivní konglikt, asimilace, akomodace), výchova jako interakce, výchova jako záměrné vytváření podmínek, sociální konstruktivismus (L. S. Vygotskij, myšlení a řeč, zóna nejbližšího vývoje).
- Vývoj náhledu na proces myšlení a učení: asocianismus, behaviorismus, konstruktivismus (prekoncept, kognitivní konflikt, asimilace, akomodace), dovětek k četbě.
- Rekapitulace I: žák jako subjekt, nebo objekt edukace, bezděčné, záměrné a řízené učení.
- Rekapitulace II: komentář k vymezení výchovy v Pedagogickém slovníku.
- Rekapitulace III: vymezení výchovy v Pedagogickém slovníku, didaktický trojúhelník, výchova a učení, behaviorismus, konstruktivismus, dialogické vyučování a porozumění ve výchově, důsledky pro pedagogickou práci.
- Rekapitulace IV: komentář k vymezení výchovy v Pedagogickém slovníku (stručnější).
Ultime modifiche: sabato, 22 gennaio 2022, 09:35