1. Na příkladech vysvětlete rozdíl významu pojmů učitel, vychovatel, edukátor, pedagog, pedagogický pracovník.
  2. Jmenujte alespoň několik příkladů profese pedagogického pracovníka, jak je vymezuje zákon 563/2004 Sb. Charakterizujte požadavky, které jsou dle tohoto zákona kladeny na tyto pracovníky.
  3. Stručně popište tři nejběžněji uváděné etapy ve vývoji profesní dráhy učitele a řekněte: (1) zda by podle vás bylo možné o podobných etapách hovořit i v případě vychovatele a (2) zda každý člověk musí na své profesní dráze nutně projít všemi těmito etapami?
  4. Jaký je rozdíl, hovoříme-li o pedagogické práci jako o povolání, o profesi, nebo o zaměstnání?
  5. „Neexistuje univerzální definice dobrého či efektivního učitele/vychovatele.“ Uveďte možné důvody, proč tomu tak je. Vnímáte tuto skutečnost jako problém?
  6. Shrňte pozitiva a rizika trendu profesionalizace, resp. tvorby profesního standardu učitelství/vychovatelství.
  7. Jaký je rozdíl mezí teorií subjektivní a vědeckou? Máte také nějakou osobní „pedagogickou teorii“, která se projevuje ve vaší práci?
  8. „Učitelé chápou příčiny úspěchu/neúspěchu žáků v závislosti na tom, jaký obraz o žácích si vytvořili, resp. jaká očekávání k nim vztahují.“ Jaký jev, resp. teoretický konstrukt, tento citát popisuje? Uveďte, v čem může být pro pedagogickou praxi důležité se tímto problémem zabývat.
  9. Je podle vás správné odvozovat z názorů (zkušených) učitelů/vychovatelů závěry pro obsah studia učitelství/vychovatelství? Proč ano/ne?
  10. Považujete pygmalionský efekt za jev pozitivní, nebo negativní?
  11. Považujete za dobré, aby pedagog v práci s dětmi „prezentoval“ hodnoty, které vyznává?
  12. Je pro vás přijatelné, aby byl vychovatel kuřák?

Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)

  1. Učitel: charakteristika profese eduáktora - komentář ke studijním textům, v čem spočívá funkce pedagoga (na rozdíl od edukačních médií), pojmy učitel, vychovatel, edukátor, pedagogický pracovník, komentář k zákonu o pedagogických pracovnících.
  2. Kvalifikační požadavky podle zákona o pedagogických pracovnících, diskuse o potřebě pedagogického vzdělání ve vztahu k praxi, profese a semiprofese.
  3. Pojem pedagogický pracovník podle zákona o pedagogických pracovnících, komentář k doporučeným studijním materiálům.
  4. Komentář k zákonu č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících.
  5. Jak se vyznat v akademických titulech.
  6. Komentář k otázce č. 12.
Naposledy změněno: sobota, 22. ledna 2022, 10.48