Otázky, úkoly a doplňkové materiály k opakování a procvičování
Conditions d’achèvement
- Uveďte alespoň tři různé významy pojmu kurikulum, jak jsou užívány v pedagogické terminologii.
- Vysvětlete základní rozdíl v pojetí kurikula z hlediska orig. označení: means-end, encounter. Propojte tato pojetí se soudobými koncepcemi vzdělávání (viz téma věnované soudobým koncepcím vzdělávání) a uveďte, ke kterým koncepcím nebo teoriím mají jednotlivá pojetí blízko.
- Vysvětlete a příklady ilustrujte, co je to kurikulum zamýšlené, realizované a dosažené. Jaký smysl má toto rozlišení pro pedagogickou praxi?
- Pro každou z forem kurikula (koncepční, projektová, realizační, rezultátová, efektová) uveďte jeden příklad edukačního konstruktu, jenž tuto formu kurikula reprezentuje.
- Popište a na příkladech z prostředí zájmového vzdělávání vysvětlete návaznost jednotlivých forem kurikula.
- Pro každou z jednotlivých dimenzí kurikula (ideová, metodická, obsahová, organizační) v jeho realizační fázi uveďte příklad, který by tuto dimenzi ilustroval.
- V kontextu výchovy ve volném čase nebo náboženské výchovy (v závislosti na studovaném oboru) vysvětlete, co je to skryté kurikulum. Je tento koncept nějak relevantní pro pedagogickou praxi? Pokud ano, v čem například? Pokud ne, proč?
- Vysvětlete, jak se ideová dimenze kurikula podílí na transformaci jednotlivých forem kurikula.
- Jak souvisejí cíle, obsahy, metody a organizační formy pedagogické práce? Vysvětlete tyto souvislosti teoreticky a doložte je příklady různých pedagogických situací.
- Definujeme-li skryté kurikulum jako „normy a postoje, které se žáci naučí uvnitř edukační instituce, ale které nejsou výslovně uváděny mezi vymezenými cíly dané instituce,“ můžeme vůbec skryté kurikulum zařadit mezi ostatní předměty zájmu moderní pedagogiky (tj. můžeme je podrobit zkoumání)?
- Rozlište význam pojmů formální vzdělávání a formální kurikulum (použijte tyto výrazy v kontextu, který objasní jejich význam).
- Rozlište význam pojmů neformální vzdělávání a neformální kurikulum (použijte tyto výrazy v kontextu, který objasní jejich význam).
- Popište aktuální strukturu kurikulárních dokumentů pro předškolní, základní nebo střední vzdělávání v ČR.
- Vysvětlete, jak souvisí cenzura nebo autocenzura s pojmem nulové kurikulum.
- Co je to vzdělávací program? Popište obvyklou strukturu takového dokumentu (obecně nebo na konkrétním příkladu – např. RVP ZV).
- Co jsou to klíčové kompetence? Vysvětlete funkci tohoto konceptu v kontextu kurikulární reformy. Zhodnoťte relevanci tohoto konceptu pro výchovu ve volném čase.
- Popište rizika, díky nimž hrozí, že nahrazení dřívějších vzdělávacích programů (jejich učebních osnov) školními vzdělávacími programy v rámci kurikulární reformy nevyřeší problémy, díky nimž bývají osnovy kritizovány (přetěžování žáků, zaměření na faktografii apod.). V rámci odpovědi využijte své znalosti o determinantách edukačního procesu.
Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)
- Co je jádrem pedagogiky, fáze kurikula/edukačního procesu (koncepční, projektová, realizační, rezultátová, efektová), dimenze edukační reality (obsahová, metodická, ideová, orgranizační); kurikulum jako "anatomický model" edukace.
- Proces učení jako jádro edukace (o čem to je - smysl), obtížná zachytitelnost; fáze a dimenze kurikula, dimenze ve fázi realizační a rezultátové, kurikulum jako "smysl edukace", další významy pojmu "kurikulum", k čemu slouží kurikulum jako konceptuální rámec pro popis edukace.
- Kurikulum: fáze/formy kurikula (koncepční, projektová, realizační, rezultátová, efektová), dimenze kurikula (obsahová, metodická, ideová, orgranizační); kurikulum jako smysl edukace; kurikulum jako konceptuální rámec pro popis edukace.
- Základy teorie kurikula: fáze/formy, dimenze a roviny kurikula; kurikulum jako konceptuální rámec pro popis edukace.
- Etymologie výrazu kurikulum, "oč běží" v edukaci, kurikulum jako smysl výrazu edukace; fáze/formy kurikula, dimenze kurikula, jak identifikovat edukační realitu; roviny kurikula, skryté kurikulum, neformální a formální kurikulum, nulové kurikulum.
- Stručná rekapitulace: koncepční, projektová, realizační, rezultátová a efektová fáze edukačního procesu, dimenze.
- Fáze, dimenze a roviny vzdělávacího procesu - ve vztahu k institucionalizaci edukace.
- Vzdělávací programy: RVP, ŠVP, struktura RVP.
- Kurikulární reforma, RVP, ŠVP, klíčové kompetence.
Modifié le: samedi 22 janvier 2022, 18:56