b) Sociální pastorace
Aggregazione dei criteri
Metoda sociální pastorace je evropská relektura způsobu, jakým byla metoda Vidět-Posoudit-Jednat pojímána v polovině 20. stol. v Latinské Americe.
Latinská Amerika v pol. 20. st.:
- U moci byli diktátoři
a vojenské junty
(vykořisťování námezdních rolníků, chudinské čtvrti (slumy, favely, ranchos), absolutní chudoba, negramotnost, kriminalita) - Metoda zaměřená na lidskou důstojnost přišla v takovém prostředí více než vhod
- Její
úspěch byl ale možný i díky silné religiozitě obyvatelstva a kulturnímu dědictví tří kontinentů (Jižní Ameriky, Afriky a (jižní) Evropy)
Vidět-Posoudit-Jednat + Latinská Amerika = teologie osvobození
Jak byla čtena situace v Latinské Americe pomocí metody Vidět-Posoudit-Jednat:
- Vidět: Bezpředsudečná reflexe životní situace námezdních rolníků a obyvatelů slumů = beznadějnost a bezvýchodnost.
- Posoudit: Vzhledem k lidské důstojnosti jde o strukturální zlo (sociální hřích): Struktury lidem nejen neumožňují únik z bezvýchodné situace, ale nutí je ke zlému jednání a nezodpovědnosti.
- Jednat: Je třeba usilovat o osvobození ze struktur zla.
Na tom, jak byl chápán krok jednat, záleželo, jaký charakter bude mít dané pojetí teologie osvobození.
Jednat jako revoluční osvobození od struktur zla - osvobození inspirované marxismem
Charakteristika:
- Marxistická analýza společnosti
- Třídní boj jako metoda osvobození - teologicky ospravedlněná násilná revoluce
Je ale otázkou, zda za chudobou v byl kapitalismus, a zda tedy jde Marxovu analýzu vůbec uplatňovat - bez ohledu na její obecnou platnost.
Tento směr se v teologii v Latinské Americe rozvíjí
se po setkání CELAM (Consejo Episcopal Latinoamericano) v Medellínu
(1968, Kolumbie)
Duchovní pojetí osvobození
- Bůh osvobozuje člověka vykoupením, tedy fakticky až po smrti
- Důraz na víru a náboženskou praxi
Zdůraznil CELAM
v Santo Domingo
(1992, Dom. rep.)
Osvobození jako uschopnění
- Když člověk dostává od Boha důstojnost a konkrétní povolání a poslání, pak je Bohem uschopňován k tomu, změnit i bez použití násilí svůj život i struktury zla
- Pastorace spočívá ve vedení obyvatel slumů k reflexi života a větší odpovědnosti na základě křesťanské víry
Odpovídá
nejvíc závěrům zasedání CELAMu v Medellínu
(1968, Kolumbie), Pueble (1979, Mexiko) a Aparecida
(2007, Brazílie).
Typičtí představitelé, i když se nikdy nepovažovali za teology osvobození:
- Oscar Romero (nar. 1917, 1977-1980 arcibiskup v San Salvadoru, 1980 zavražděn eskadrami smrti , 2018 svatořečen)
- papež František
Znázornění sv. Oscara Romera na motiv obrazu Panny Marie matky ustavičné pomoci.
Evropská relektura pochopení metody Vidět-Posoudit-Jednat v Latinské Americe
- Díky teologii osvobození se metoda Vidět-Posoudit-Jednat vrací do Evropy
- Jako sociální pastoraci ji popsal a systematizoval Hermann Steinkamp
- Zároveň je však pojímána i jako prakticko-teologická reflexe praxe (H. Haslinger), což přibližuje praktickou teologii současným humanitním a sociálním vědám, např. sociální práci.
Sociální pastorace
Cíl:
Vytvořit solidární nebo solidarizující společenství (farnost, skupinu mládeže,
atp.)
- Východisko: Latinskoamerická opce pro chudé
- Evangelizace kultury se uskutečňuje skrze solidaritu – čím je kultura solidárnější, tím bližší je evangeliu
- Výchozí otázka: Spočívá pastorace jen v „kázání o spáse“ nebo v určitém způsobu života a přístupu ke druhým lidem?
O
spáse se sice nemá za každou cenu „kázat“, ale zcela určitě je třeba ji svým
důvěryhodným jednáním dosvědčovat - přijímat člověka bezpředsudečně, tak jako
každého přijímá Bůh. Vytváření
nebo udržování rozštěpení mezi službou člověku v jeho nouzi a potřebách a
hlásáním Božího slova či bohoslužbami, je fatálním omylem západního
křesťanství. Křesťané
se proto hluboce mýlí a směřují tak svou pastorační práci mimo realitu, když
oddělují slova od činů, protože Ježíšova slova vždy souvisela s jeho
konkrétními činy nebo s konkrétními lidskými životy těch, se kterými se potkal.
Podobenství o milosrdném Samaritánovi jako biblické zakotvení sociální pastorace:
- Podobenství je odpovědí na otázku, co je třeba dělat, aby člověk získal spásu (věčný život).
- Ježíš nejprve zákoníka vyzve, ať si odpoví sám podle Zákona. Zákoník předloží přesnou teologickou definici. Na ni mu Ježíš odpoví: „To čiň a budeš živ.“
- To je podstata podobenství: „Slova a teorie o spáse jsou bez odpovídajícího jednání naprosto bezcenné! Jenom důvěryhodná uzdravující (něm. heilende, pozn. M.O.) praxe je "místem", kde může být zažita spása (něm. Heil, pozn. M.O.).“ (Steinkamp, Sozialpastoral, s. 130)
- Rozhovor začal otázkou „Kdo je můj bližní?“, ale na konci už stojí otázka jiná: „Kdo byl bližním tomu, který upadl mezi lupiče?“
- Pomáhající
je proto zároveň obdarovaný:
Situace, kdy člověk může někomu pomoci, je chvílí, kdy pomáhající zakouší, co je to spása, protože ke druhému člověku prožívá takový vztah, jaký má k lidem Bůh.
Zkušenost spásy tedy může člověk získat tehdy, když dokáže zdravě vybalancovat své vztahy k druhým lidem, k sobě a Bohu.
To ale nikdo z lidí vlastními silami nedokáže, takže vzácné chvíle, kdy se to podaří, jsou vlastně darem od Boha, který se tak dává člověku v jeho mezilidských vztazích poznat.
Nárok na pastorační profese
- Pastorační profese dokáží přijímat ty, kteří jsou jim svěřeni, takové jací jsou, resp. nechá se pro to uschopnit Bohem.
- Pastorační profese vnímají jako součást pastorace i takové činnosti, při kterých se „nekáže o spáse“ (viz aktivity kom. center, kaplanství v armádě, věznicích a nemocnicích, práce Charit, práce v SaSM, apod.)
- Pastorační profese vědí, že existují i jiné metody pastorační práce, protože sociální pastorace předpokládá křesťanské společenství/komunitu orientující se ve víře.
Ultime modifiche: lunedì, 23 novembre 2020, 14:52