c) Mystagogická pastorace
Metoda se zabývá uváděním do tajemství spásy jako vztahu Boha k člověku. Autorem je Paul M. Zulehner inspirovaný Karlem Rahnerem SJ.
Mystagogií se rozumí uvádění do tajemství spásy jako vztahu Boha k člověku
- Proto, že byl člověk spasen, je vůbec možné, aby byl křesťanem
- Když člověk poznává vztah Boha k sobě, roste ve víře a uschopňuje ho to k evangelizaci
- Zásadní je tedy životní zkušenost, kterou člověk může uchopit jako projev vztahu Boha k sobě
- Gratia non tollit naturam, sed perficit – milost neničí přirozenost a zdokonaluje ji
(Tomáš Akvinský, Summa Theologiae, I, I, 8 ad 2)
Životní zkušenost jako zkušenost Boha (podle Karla Rahnera)
- Kořeny: Ignaciánská spiritualita a Heideggrova filosofie
- Transcendence lidského ducha k Bohu vychází z přirozenosti člověka…
…ale účast na vnitřním životě Boha je dána milostí. - To od sebe ale nelze ani pojmově ani v lidském vnímání oddělit, takže dějiny každého člověka jsou vždy i dějinami vztahu tohoto člověka s Bohem
- Člověk není spasen až tehdy, když svou spásu rozpozná, ale právě díky tomu, že je spasen, může svou spásu poznávat
Příklady mystagogické pastorace
a) Mystagogická pastorace jako doprovázení - Emauzský příklad (Gallagher, Křesťanství a moderní kultura, s. 89-90)
1. Choďte upřímně s těmi, kdo hledají, buďte solidárními společníky na cestě.
2. S úctou naslouchejte jejich vyprávění a nepospíchejte s pravdou, dříve než je vyslechnete.
3. Buďte připravení jim nabídnout skrze Písmo svaté hlubší pohled na co, co zažili.
4. Respektujte jejich svobodu a to tak, že buď s nimi teď budete pokračovat na cestě víry, nebo počkáte, až k tomu uzraje čas.
5. Svátosti ať jsou vyvrcholením cesty svědomitého lidského hledání a poctivého dialogu.
6. Pak mohou být pověřeni posláním vrátit se k ostatním a podělit se s nimi o to, co objevili.
b) Mystagogická pastorace jako cesta od "obstarávané farnosti" ke společenství víry (Zulehner, "Sie werden mein Volk sein)
- Společenství by mělo opustit svůj všední život, odjet na „tiché místo“ (exerciční dům, ap.) Na tomto místě dostanou lidé čas a prostor k tomu, aby si „prošli“ svou životní historii, a popsali ji jako „historii lásky vždy věrného Boha“ k nim. Tak vzniká tzv. „malé Písmo“.
- Z „malého Písma“ pak účastníci kurzu vyprávějí ostatním.
- Ve třetím kroku je při společné diskusi spojeno „malé Písmo“ a „velké Písmo“ (Bible), které je chápáno jako historie lásky Boha ke všem lidem ve všech dobách. Pro zkušenosti se hledají vyjádření v biblických textech. Specifická konkrétní osobní zkušenost s láskou Boha k člověku se totiž nemůže lišit od základních principů vztahu Boha k lidem
c) Pastorační plánování ve farnosti (Zulehner, "Sie werden mein Volk sein)
Podněty mají napomoci k přemýšlení osobnímu i ve společenství:
Zcela obecná otázka: Jak se v posledních letech vyvíjela naše farnost?
- Které trendy nám dávají naději? Které nás trápí?
Zbožní Židé SZ zakoušeli historii svého národa jako Boží historii s nimi, učili se ji poznávat a předávat dál. Můžeme také my rozpoznat to, o se děje v naší farnosti, jako Boží historii s naší farností.
Jakou historii tedy napsal Bůh s naší farností?
Jak jsme na Boží záměry s námi odpověděli.
- Kdo předává přijatou víru další generaci?
Dokáží to ještě mladí rodiče, nebo vzniká náboženské prázdno?
Je to bezmocnost nebo Boží záměr ve všedním životě?
Je Bůh doma jen v církevním prostoru (kostel, fara, …)? Jak může být zabydlen ve všedním světě lidského života: aby se tak přiblížilo Boží království?
- Je pro mě farnost spíše prostorem věřícího života nebo „jen“ polem působnosti?
Role pastoračních profesí
Mystagogická pastorace klade velké nároky na pastorační profese, aby…
- …vytvářely a kladly lidem otázky;
- …podporovaly je v hledání odpovědí;
- …pomocí otázek s lidmi nemanipulovaly;
- …nevnucovaly jim své vlastní odpovědi;
- ...měl dostatečnou erudici pro kladení otázek i propojování osobních zkušeností s tématy Písma.