Mystagogií se rozumí uvádění do tajemství spásy jako vztahu Boha k člověku

  • Proto, že byl člověk spasen, je vůbec možné, aby byl křesťanem
  • Když člověk poznává vztah Boha k sobě, roste ve víře a uschopňuje ho to k evangelizaci
  • Zásadní je tedy životní zkušenost, kterou člověk může uchopit jako projev vztahu Boha k sobě
  • Gratia non tollit naturam, sed perficit – milost neničí přirozenost a zdokonaluje ji
    (
    Tomáš Akvinský, Summa Theologiae, I, I, 8 ad 2)


Životní zkušenost jako zkušenost Boha (podle Karla Rahnera)

  • Kořeny: Ignaciánská spiritualita a Heideggrova filosofie
  • Transcendence lidského ducha k Bohu vychází z přirozenosti člověka…
    …ale účast na vnitřním životě Boha je dána milostí.
  • To od sebe ale nelze ani pojmově ani v lidském vnímání oddělit, takže dějiny každého člověka jsou vždy i dějinami vztahu tohoto člověka s Bohem
  • Člověk není spasen až tehdy, když svou spásu rozpozná, ale právě díky tomu, že je spasen, může svou spásu poznávat


Příklady mystagogické pastorace

a) Mystagogická pastorace jako doprovázení - Emauzský příklad (Gallagher, Křesťanství a moderní kultura, s. 89-90)

1. Choďte upřímně s těmi, kdo hledají, buďte solidárními společníky na cestě.

2. S úctou naslouchejte jejich vyprávění a nepospíchejte s pravdou, dříve než je vyslechnete.

3. Buďte připravení jim nabídnout skrze Písmo svaté hlubší pohled na co, co zažili.

4. Respektujte jejich svobodu a to tak, že buď s nimi teď budete pokračovat na cestě víry, nebo počkáte, až k tomu uzraje čas.

5. Svátosti ať jsou vyvrcholením cesty svědomitého lidského hledání a poctivého dialogu.

6. Pak mohou být pověřeni posláním vrátit se k ostatním a podělit se s nimi o to, co objevili.


b) Mystagogická pastorace jako cesta od "obstarávané farnosti" ke společenství víry (Zulehner, "Sie werden mein Volk sein)

  • Společenství by mělo opustit svůj všední život, odjet na „tiché místo“ (exerciční dům, ap.) Na tomto místě dostanou lidé čas a prostor k tomu, aby si „prošli“ svou životní historii, a popsali ji jako „historii lásky vždy věrného Boha“ k nim. Tak vzniká tzv. „malé Písmo“.
  • Z „malého Písma“ pak účastníci kurzu vyprávějí ostatním.
  • Ve třetím kroku je při společné diskusi spojeno „malé Písmo“ a „velké Písmo“ (Bible), které je chápáno jako historie lásky Boha ke všem lidem ve všech dobách. Pro zkušenosti se hledají vyjádření v biblických textech. Specifická konkrétní osobní zkušenost s láskou Boha k člověku se totiž nemůže lišit od základních principů vztahu Boha k lidem

c) Pastorační plánování ve farnosti (Zulehner, "Sie werden mein Volk sein)

Podněty mají napomoci k přemýšlení osobnímu i ve společenství:

Zcela obecná otázka: Jak se v posledních letech vyvíjela naše farnost?

  • Které trendy nám dávají naději? Které nás trápí?
    Zbožní Židé SZ zakoušeli historii svého národa jako Boží historii s nimi, učili se ji poznávat a předávat dál. Můžeme také my rozpoznat to, o se děje v naší farnosti, jako Boží historii s naší farností.
    Jakou historii tedy napsal Bůh s naší farností?
    Jak jsme na Boží záměry s námi odpověděli.


  • Kdo předává přijatou víru další generaci?
    Dokáží to ještě mladí rodiče, nebo vzniká náboženské prázdno?
    Je to bezmocnost nebo Boží záměr ve všedním životě?
    Je Bůh doma jen v církevním prostoru (kostel, fara, …)? Jak může být zabydlen ve všedním světě lidského života: aby se tak přiblížilo Boží království?


  • Je pro mě farnost spíše prostorem věřícího života nebo „jen“ polem působnosti?


Role pastoračních profesí

Mystagogická pastorace klade velké nároky na pastorační profese, aby…

  • …vytvářely a kladly lidem otázky;
  • …podporovaly je v hledání odpovědí;
  • …pomocí otázek s lidmi nemanipulovaly;
  • …nevnucovaly jim své vlastní odpovědi;
  • ...měl dostatečnou erudici pro kladení otázek i propojování osobních zkušeností s tématy Písma.

Modifié le: mardi 8 décembre 2020, 14:56