d) Teologie umění života
Pastorace jako podpora umění křesťanů, vtělit vlastní zkušenost víry do celku svého života.
Při
uvažování o metodách pastorace je třeba zohlednit
rozdíl mezi ortodoxií a ortopraxí. Jak ortopraxe tak i ortodoxii
jsou předmětem pastorální teologie. Podle Pavla Ambrose je proto třeba rozlišovat mezi
předáváním:
- víry, kterou věříme (fides qua creditur) – tj. předávání obsahu toho, v co věříme (prezentace pokladů víry přístupná jakémukoliv rozumnému způsobu uvažování);
- víry, která věří (fides quae creditur) – tj. předávání zkušenosti víry.
Křesťanská zkušenost – zkušenost víry není ztotožnitelná s křesťanským vyznáním víry. Při zkušenosti víry totiž jde o originální zážitek spásy. Jde o konkrétní osobní zkušenost vztahu Boha ke mě a mě k Bohu. Základní otázka teologie umění života tedy je, jak lze tuto zkušenost víry předávat?
Podle jedné z definicí spočívá každé umění v tom, že člověk něco poznává, snaží se tomu porozumět, je schopen poznané uskutečnit a vyjádřit. Tím se umění liší od kýče, který se snaží svět maximálně zjednodušit a zbavit člověka potřeby hledat a zápasit.
Z teologického hlediska proto umění života znamená, že člověk:
a) poznává vztahy k sobě samému, k druhým lidem a k Bohu,
b) snaží se jim porozumět,
c) uskutečnit je a
d) vyjádřit tím, jak žije svůj život.
Úkolem křesťana tak je „vtělit“ svou zkušenost víry do celku vlastního života a tím ji učinit pro druhé srozumitelnou.
Role pastoračních profesí:
V uvedeném smyslu se tak pastorace týká všech křesťanů, protože z logiky vtělení zkušenosti vlastní víry do celku svého života vyplývá, že je za něj odpovědný každý křesťan a ne jen pastorační profese.
Tato odpovědnost je ale různorodá, a tzn. že i pastorace jako profesionálně vykonávaná služba – tedy pastorační práce – neztrácí svůj smysl jako všeobecná zodpovědnost za průběh tohoto procesu v církvi.