Otázky, úkoly a doplňkové materiály k opakování a procvičování
Požadavky na absolvování
- Popište, co je to projektová fáze kurikula a jak souvisí s ostatními čtyřmi fázemi (na co a v čem navazuje, co a čím navazuje na ni apod.). Uveďte příklady edukačních konstruktů, které reprezentují projektovou formu kurikula.
- Co je to národní kurikulum?
- Co je to vzdělávací program?
- Vysvětlete rozdíl nebo vztah mezi: učebními osnovami a vzdělávacím programem / učebním plánem a časově-tematickým plánem / RVP a ŠVP.
- Charakterizujte cíle vzdělávání uvedené v Rámcových vzdělávacích programech a popište tři roviny konkretizace těchto cílů.
- Popište rámcovou strukturu RVP. Co v těchto dokumentech najdeme?
- Co jsou to vzdělávací oblasti, vzdělávací obory a průřezová témata?
- Co jsou to osnovy (očekávané výstupy a kmenové učivo)?
- Na příkladu popište fáze přípravy na vyučovací hodinu (nebo jinou výchovně-vzdělávací jednotku).
- Obst (s. 23–24 studijního textu) popisuje tři fáze plánování výuky: (i) studium kurikulárních dokumentů, (ii) zjištění potřeb
žáků a (iii) tematický plán učiva. Ilustrujte tyto fáze příkladem činnosti,
která představuje proces přípravy pedagoga v kontextu zájmového vzdělávání.
Pokud některou z fází vynecháte, namísto uvedení příkladu činnosti v této
fázi zdůvodněte, proč ji vynecháváte.
- Kde v praxi se můžeme například setkat s předmětovým x projektovým x modulovým uspořádáním učiva?
- Kde v praxi se můžeme například setkat s lineárním x cyklickým x spirálovým řazením učiva?
- Uveďte na základě prostudování Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, v čem otvírá školám možnosti profilovat svůj vzdělávací program? Jaké klady a jaká případná úskalí vidíte v tomto zvýšení autonomie jednotlivých škol?
- Co jsou to standardy a jakou funkci ve vzdělávání plní? Jak rozumíte citaci uvedené v základním studijním textu: "Musíme zvýšit standardy, ale musíme dosáhnout standardů bez standardizace?"
- Vysvětlete, v čem spočívá prezentační, řídící a organizační (orientační) funkce učebnice.
- Co jsou to edukační média?
Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)
Naposledy změněno: středa, 12. května 2021, 18.12