Abschnittsübersicht

  • Osnova tématu

    1. cíle a hodnoty ve výchově
    2. vzdělávací politika (Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+)
    3. soudobé koncepce výchovy a vzdělávání a jejich historická východiska

    Klíčové pojmy

    • cíle (záměry) výchovy a vzdělávání, školská politika, priority, koncepce, strategie
    • cíle a hodnoty
    • subjektivní teorie výchovy, pedagogické myšlení
    • postmoderní (poststrukturalistická) kritika školy jako nástroje politické moci
    • personalistické teorie a pedocentrismus
    • technologické teorie výchovy a vzdělávání, výchova jako nástroj ekonomické (re)produkce
    • esencialismus, výchova jako nástroj kulturní (re)produkce
    • akademické koncepce vzdělávání
    • spiritualistické/idealistické koncepce výchovy a vzdělávání
    • kognitivně psychologické teorie výchovy a vzdělávání
    • sociálně-kritické (neo)marxistické koncepce výchovy a vzdělávání
    • postpedagogické odmítnutí výchovy

    Důležitá jména

    Sókratés, Platón, Jan Amos Komenský, Jean Jacques Rousseau, John Dewey, Rudolf Steiner, Maria Montessori, Anton Semjonovič Makarenko, Ellen Key, Alexander Sutherland Neill, Erich Fromm, Ivan Illich, Paulo Freire
    (Není třeba učit se životopisy, seznamy děl apod., pouze mít rámcový přehled, kdo z těchto myslitelů jak přispěl k našemu současnému chápání toho, co považujeme za cíle výchovy a vzdělávání.)

    Studijní materiály

    Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)

    1. Zdroje pedagogického myšlení; vzdělání jako politikum, Platón a totalitní myšlení v pedagogice; idealistická a realistická (funkcionalistická) orientace vzdělání, sofisté a Sokrates; hodnotový rámec výchovy, schéma struktury vzdělávací koncepce
    2. Rezignace na hodnoty; koncepce vzdělávání podle hodnot a cílů, které prosazují (idealistické/spiritualistické, akademické, esencialistické, sociálně/materiálně funkcionalistické, sociálně kritické, "antikoncepce" - anti/postpedagogika)
      

    Doporučené studijní materiály