Otázky, úkoly a doplňkové materiály k opakování a procvičování
Požadavky na absolvování
- Na příkladu z pedagogické praxe vysvětlete, jak souvisejí hodnoty a cíle.
- Proč není v současné době jednoduché (někteří dokonce tvrdí že to není vůbec možné) formulovat nějaké obecně přijatelné cíle vzdělávání? (Svoji argumentaci byste měli mj. propojit s bodem postmoderní myšlení uvedeným ve druhém tématu.) Měla by se pedagogika snažit takové cíle stanovit?
- Uveďte příklady několika cílů aktuální vzdělávací politiky v ČR. (Prolistujte si dokument Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ a podívejte se, jak jsou zde formulovány cíle a priority této strategie.)
- Najděte si Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a v tomto dokumentu se podívejte na pasáže věnované cílům vzdělávání. Kterým vzdělávacím koncepcím (viz povinný studijní text k tomuto tématu, s. 5–7) tyto cíle odpovídají?
- „Věda (alespoň ve funkcionalistickém, resp. pozitivistickém smyslu) překračuje své kompetence, když se snaží stanovit cíle vzdělávání, které obecně nemají empirický, objektivní charakter, ale jsou spojeny s hodnotovými soudy. Pedagogická věda je může pouze popisovat, porovnávat, zkoumat, jak jednotlivé principy po svém zavedení do praxe ovlivnily průběh a produkty edukačních dějů apod. ... To vyvolává v moderní společnosti závažnou otázku, odkud mají odvozovat svou oprávněnost (legitimitu) cíle vzdělávání a postupy užívané k jejich dosahování.“ Pokuste se navrhnout vlastní zdůvodněnou odpověď na otázku uvedenou v závěru citátu.
- Co je to vzdělávací koncepce?
- Vysvětlete dva základní významy výrazu „teorie výchovy“ (v explanativním a v normativním pojetí).
- Co je to vzdělávací politika? Na konkrétních příkladech stručně ilustrujte, jak politické prostředí ovlivňuje konkrétní podobu vzdělávacích cílů.
- Uveďte příklad subjektivní teorie výchovy.
- Jak se v praxi projevuje trend „demokratizace vzdělávání“ / „humanizace vzdělávání“?
- Jak ovlivňuje formulaci vzdělávacích koncepcí tzv. postmoderní myšlení?
- Co je to „celoživotní učení“? Jaké místo tento koncept zaujímá v aktuální vzdělávací koncepci?
- Stručně charakterizujte (sociálně-funkcionalistické, personalistické / progresivistické, funkcionálně-materialistické / technologické, esencialistické / perenialistické, akademické, spiritualistické / idealistické, psychologické, sociálně-kritické, postpedagogické / antipedagogické) soudobé koncepce vzdělávání z hlediska jejich cílů, základních hodnot, historických východisek a dnešního významu (nakolik jsou aktuální, kde se s jejich konkrétní podobou v praxi můžeme setkat).
- V čem jsou si blízké a v čem se odlišují … a … koncepce vzdělávání?
Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)
- Úvod - co je to koncepce, koncepce na rovině subjektivní a na rovině vzdělávací politiky, schéma výchovně-vzdělávací koncepce, vzdělání jako politikum, Platón - totalitní způsob uspořádání společnosti ve jménu ideje dobra v pedagogických souvislostech.
- Rekapitulace (schéma vzdělávací koncepce), rané křesťanství ve vztahu ke vzdělanosti: příprava na svět, jaký je, a jaký chceme, aby byl, idealistické/spiritualistické koncepce, J. A. Komenský, novověká věda a akademické koncepce, esencialistické/perenialistické koncepce, personalistické a pedocentrické koncepce, koncepce-nekoncepce, koncepce materálně technologické / materiálně a sociálně funkcionalistické, sociálně kritické koncepce.
- Komentář ke studijním textům: přehled metaforických vyjádření výchovy, antipedagogické koncepce; závěr.
- Hodnoty jako kritéria hodnocení, co je to koncepce, koncepce–projekt–realizace, schéma výchovně-vzdělávací koncepce: cíl, cesta k cíli (metoda), představa o výchozím stavu a hodnoty, ze kterých vychází; roviny, na kterých můžeme o vzdělávacích koncepcích uvažovat: vzdělávací politika, osobní (subjektivní) rovina; výchova a vzdělávání jako politikum (věc ve veřejném zájmu): co je to politika, důvody proč se stát zabývá vzděláním; výchova a vzdělání jako cesta k dobru (Platónův model totalitního státu), totalitní tendence v pedagogickém myšlení.
- Hodnoty jako východisko vzdělávacích koncepcích (opakování); problém svobody a odpovědnosti ve výchově: Platón vs. antipedagogika (Hubertus von Schoenebeck); antropologická východiska pedagogiky (důsledky odpovědi na otázku, kdo je člověk, pro výchovu): problematická vs. dobrá přirozenost člověka (Jean Jacques Rousseau), pojem "rozvoj osobnosti" (personalistické koncepce); spiritualistické/idealistické vs. realistické koncepce; sociálně konformní (funkcionalistické) a sociálně kritické koncepce; esencialistické a akademické koncepce.
- Rekapitulace; koncepce-nekoncepce: metoda jako cíl, technologické koncepce vzdělávání vs. vzdělání jako náplň scholé, Sókratés, Platón, Komenský, idea demokratizace a humanizace vzdělání; Rekapitulace; koncepce-nekoncepce: metoda jako cíl, technologické koncepce vzdělávání vs. vzdělání jako náplň scholé, Sókratés, Platón, Komenský, idea demokratizace a humanizace vzdělání; komentář ke jménům uvedeným v přehledu: Jean Jacques Rousseau, John Dewey, Rudolf Steiner, Maria Montessori, A. S. Makarenko, Ellen Keyová, A. S. Neil, Paulo Freire.
Naposledy změněno: středa, 19. ledna 2022, 21.17