Institucionalizace edukace
Abschnittsübersicht
-
Osnova tématu
- individuální a skupinová edukace
- školy a školská zařízení
- vzdělávací systém a ISCED 2011
- kvalita školy (vzdělávací instituce) a problém (auto)evaluace
Klíčové pojmy
- funkce školy (instituce pro řízenou edukaci): personalizační, kvalifikační, socializační, integrační
- kvalita školy, efektivnost školy, hodnocení, evaluace, autoevaluace, Česká školní inspekce
- kritérium, komparace, indikátor
- psychosociální klima
- normovaný čas vyučování, reálný čas vyučování, příležitost k učení, čas pokrytý učivem, čas aktivního učení
- Key Data on Education in Europe, Education at a Glance: OECD indicators
- ISCED (2011) 0–8: vzdělávání v raném dětství (preprimární) / primární / nižší sekundární / vyšší sekundární / postsekundární neterciární / krátký cyklus terciárního vzdělávání / bakalářská / magisterská / doktorská nebo jí odpovídající úroveň
Studijní materiály
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Institucionalizace edukace, funkce edukačních institucí, kvalita vzdělávacích institucí a problém jejího měření, komparace, ISCED.
Doporučené materiály k dalšímu studiu
- K tématu kvalita školy a autoevaluace doporučuji navštívit web projektu Cesta ke kvalitě, zejm. přehled kritérií uvedených jako oblasti kvality školy, některé evaluační nástroje a související publikace. Mezi evaluačními nástroji lze najít také ty, které se týkají zjišťování a hodnocení klimatu školy, třídy nebo učitelského sboru – může to být způsob, jak více do hloubky porozumět také tomuto bodu.