Uvedení do kvalitativního výzkumu
Abschnittsübersicht
-
Tuto část kurzu zajišťuje: doc. MgA. Stanislav Suda, Ph.D.
-
- Metodologie sociálních věd
- Srovnání kvalitativního a kvantitativního výzkumu
- Teoretická východiska a principy kvalitativního výzkumu
-
Svými slovy uveďte tři aspekty kvalitativního přístupu, které vy osobně považujete za nejdůležitější pro vědu o člověku, a tři aspekty, které považujete ve vědě o člověku za největší překážku nebo nesnázi. Své odpovědi zdůvodněte (proč to považujete za dobré, za špatné).
Vložte do systému stručný text (možno v bodech, není třeba úvodního textu nebo závěru). Neopisujte z knih, zformulujte vlastní názor. Rozsah: ½–1 stránka. K textu Vám vyučující poskytne komentář - teprve poté přistupte k dalším částem semestrální práce.
-
- Výzkumník jako součást kvalitativního výzkumu
- Je možné kvalitativní výzkum realizovat „nezúčastněně“?
- Fenomén zájmu v pedagogickém výzkumu
- Od výzkumného zájmu ke způsobu zkoumání: hledání adekvátní kvalitativní metodologie
-
- Případová studie
- Biografie
- Etnografie
- Zakotvená teorie.
- Fenomenologický výzkum
- Jiné typy kvalitativního výzkumu
- „Past“ metodologických aplikací ve kvalitativním výzkumu
-
Zkuste se zamyslet nad tím, jak vypadá (zvolené téma). Zkuste si uvědomit, co sami v takových situacích děláte – jak se chováte. Co dělávají ostatní lidé? Proč děláte to, co děláte? Jak vnímáte situaci, kdy musíte takovou činnost dělat?
Vložte do systému stručný text (možno v bodech, není třeba úvodního textu nebo závěru). Neopisujte z knih, zformulujte vlastní úvahu. Rozsah: ½–1 stránka. K textu Vám vyučující poskytne komentář - teprve poté přistupte k dalším částem semestrální práce.
-
- Téma, problém, cíl, otázka
- Projekt kvalitativního výzkumu
- Výběr vzorku
-
Najděte a pročtěte si 3 odborné články, které popisují provedené kvalitativní výzkumy a shrnují výsledky a použitou metodiku. Pokuste se pochopit, z jakého důvodu byla u každého výzkumu použita popsaná metoda. Jaký význam to pro výzkum mělo, jak to naopak výzkum limitovalo? Použít můžete např. články z časopisu Biograf: časopis pro biografickou a reflexivní sociologii nebo články ze sborníků z konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. Použít můžete ale jakýkoliv jiný zdroj, například odborné časopisy příslušné Vašemu oboru.
Ke každému z těchto třech výzkumů odpovězte na tyto otázky:
- Jaký byl cíl výzkumu, jaká byla výzkumná otázka?
- Jaká metoda, technika byla použita? (například metoda komparativní, technika rozhovor)
Vyberte si jeden z těchto výzkumů a odpovězte na tyto otázky:
- V čem bylo užití kvalitativního výzkumu pro výzkumníky přínosné (výhodné)? (např. zmapování zcela neznámého tématu, pochopení, proč se sociální jev děje apod.)
- Jaké nevýhody (limity) výzkumníkům volba kvalitativního výzkumu přinesla? (např. nemohli výsledky zobecnit)
Při hledání odpovědí se nejprve zaměřte na to, jestli na tyto otázky neopověděli autoři článku přímo v něm. Pokud ne, snažte se odpovědi vymyslet sami.
Vložte do systému stručný text (v bodech, stručné odpovědi, není třeba rozepisovat). K textu Vám vyučující poskytne komentář - teprve poté přistupte k dalším částem semestrální práce.
-
- Dotazování / rozhovor
- Pozorování
- Analýza dokumentů
- Jiné techniky
-
1. Pozorování
- V rámci zvoleného tématu proveďte krátké pozorování. Vycházejte z poznatků, které jste získali samostudiem, a z praktických tipů, které zašle vyučující k zadanému tématu. Při přípravě pozorování dbejte na správnou volbu varianty pozorování, prostudujte si, jak mají vypadat terénní poznámky a co vše mají obsahovat.
- Popište přípravu pozorování: jakou variantu jste zvolili a proč, jaké praktické okolnosti pozorování jste brali v úvahu. Rozsah: ½–1 stránka
- Vytvořte terénní poznámky z tohoto pozorování. Předpokládaný rozsah: 2–5 stránek (může se lišit podle zvoleného pozorování)
2. Rozhovor
- V rámci zvoleného tématu proveďte krátký rozhovor. Vycházejte z poznatků, které jste získali samostudiem, a z praktických tipů, které zašle vyučující k zadanému tématu. Při přípravě rozhovoru dbejte na správnou volbu varianty dotazování, prostudujte si, jak má vypadat záznam a přepis rozhovoru a jak se na rozhovor správně připravit.
- Popište přípravu rozhovoru: jakou variantu jste zvolili a proč, jaké otázky jste si připravili předem a proč zrovna tyto. Rozsah: ½–1 stránka
- Vytvořte přepis tohoto rozhovoru. Předpokládaný rozsah: 2–5 stránek (může se lišit podle zvoleného rozhovoru)
Texty vložte do systému. K textu Vám vyučující poskytne komentář - teprve poté přistupte k dalším částem semestrální práce. -
- Příprava, kódování a zobrazování dat.
- Metody vyhodnocování a interpretace v kvalitativním výzkumu.
- „Past“ kvantifikace kvalitativních dat
-
Na základě poznatků z odborné literatury proveďte kódování a kategorizaci Vašich dat z pozorování a rozhovoru. Pokuste se na základě analýzy učinit dílčí závěr z Vašeho pozorování a rozhovoru. Popište průběh a výsledek tohoto procesu (kapitola by měla obsahovat následující):
- kódování textu, který vznikl při pozorování,
- kódování přepisu rozhovoru,
- soupis kódů, které vznikly,
- zobecnění kódů do kategorií,
- závěr o kódech a kategoriích, které jste našli v pozorování,
- závěr o kódech a kategoriích, které jste našli v rozhovoru.
Předpokládaný rozsah: 2–5 stránek. Vložte text do systému. K textu Vám vyučující poskytne komentář - teprve poté přistupte k dalším částem semestrální práce.
-
- Od výzkumných dat k výzkumnému zájmu: co jsme zjistili a jaký to má smysl?
-
- Forma výzkumné zprávy
- Analytický příběh
- Psaní odborného textu
-
Na základě vlastní zkušenosti s pozorováním a dotazováním a na základě získaných znalostí z odborné literatury se pokuste odpovědět na následující otázky nebo témata:
Jaké limity nebo nedostatky s sebou zvolená varianta rozhovoru a pozorování přinášela?
Jaké faktory měly vliv na zkreslení získaných dat?
- Jak jste se zkreslení pokusili vyhnout?
- Jak by se zkreslení mohlo minimalizovat dále (jiným způsobem)
- Zkuste porovnat, co jste se dozvěděli při pozorování a co jste se dozvěděli při rozhovoru.
- Liší se nějak získané informace?
- Projevilo se to v kódech a kategoriích?
Co Vám dělalo při provedení semestrální práce největší problém? Proč?
Překvapilo Vás na výsledcích a závěrech něco?
Porovnejte hloubku a kvalitu informací dvou různých pohledů: Vašeho osobního pohledu, který jste zpracovávali v počátku semestru formou krátké úvahy na téma čekání, a pohledu výzkumníka, tedy z perspektivy toho, co jste zjistili Vaším zkoumáním.
- Jak se informace liší a proč se liší?
- Je rozdíl v tom, jak popisujete nějaký jev jako obyčejný člověk, a když ho popisujete jako výzkumník? V čem spočívá, v čem se projevuje?
Připojte jakoukoliv další reflexi, která se týkala provedení Vašeho pozorování nebo dotazování, a považujete ji za podstatnou.
Předpokládaný rozsah kapitoly: 1–5 stránek. Propojte všechny dříve oevzdané texty (kapitoly) do jednoho souvislého aktualizovaného textu a připojte na závěr tuto kapitolu. Celý text pak vložte text do systému. K textu Vám vyučující poskytne komentář. Odevzdání textu bude spolu se splněním zápočtového úkolu (viz výše) podmínku připuštění ke zkoušce.
-