3. Typy kvalitativního výzkumu
Na základě prostudovaných zdrojů si student osvojuje typické znaky jednotlivých kvalitativních přístupů (případová studie, biografie atd.), hledá podobnosti a rozdíly v jejich provedení i aplikaci s důrazem na potřebu dodržet zvolený postup pro naplnění cílů výzkumu a pro správnou volbu techniky. Volba postupu vždy musí vycházet z cíle výzkumu a výzkumné otázky, není volena arbitrárně.
Stále je třeba pamatovat, že způsob zkoumání (metodologii) je v kvalitativním přístupu nutné v průběhu poznávání zkoumaného jevu neustále hledat, nikoli pouze aplikovat předem připravená „učebnicová“ metodologická schémata.
Studijní materiály k povinnému prostudování
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 103–144.
- ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 83–142.
Kontrolní otázky a úkoly
- Na základě znalosti jednotlivých typů výzkumu a jejich možností a limitů se pokuste svými slovy formulovat tři hlavní výhody, které výzkumníkovi kvalitativní výzkum při zkoumání lidského jednání poskytuje. V čem je síla kvalitativního výzkumu?
- Zamyslete se nad tím, zda je jednodušší kvalitativně zkoumat něco, co vůbec neznám? Nebo něco, na co jsem expert?
- Najděte a pročtěte si 3 odborné články, které popisují provedené kvalitativní výzkumy a shrnují výsledky a použitou metodiku. Pokuste se pochopit, z jakého důvodu byla u každého výzkumu použita popsaná metoda. Jaký význam to pro výzkum mělo, jak to naopak výzkum limitovalo? Použít můžete např. články z časopisu Biograf: časopis pro biografickou a reflexivní sociologii Biograf nebo články ze sborníků z konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. Použít můžete ale jakýkoliv jiný zdroj, například odborné časopisy příslušné Vašemu oboru.
-
Pokuste se doplnit tabulku podle toho, co jednotlivé kvalitativní přístupy umožňují.
Jednotlivé části tabulky k doplnění jsou uvedeny níže.
Porovnání některých typů kvalitativního výzkumu | |||||
Případová studie | Biografie | Etnografie | Zakotvená teorie | Fenomenologický výzkum | |
Základní otázka | |||||
Cíl výzkumu | |||||
Počet případů | |||||
Častá technika | |||||
Výsledek / výstup | |||||
Příklad |
Základní otázka
- Jaké jsou významy, struktury, zkušenosti jedince/skupiny s daným fenoménem?
- Jaké jsou kulturní charakteristiky lidí nebo společnosti? Jak jedinci společně vytvářejí sociální skutečnost?
- Jaké jsou charakteristiky daného případu nebo skupiny porovnávaných případů?
- Jakou teorii nebo vysvětlení lze odvodit analýzou dat o daném fenoménu?
- Jak se určitý jev vyvíjel?
Cíl výzkumu
- Ne popsat jednotlivé jevy, ale vytvořit novou teorii vycházející z dat
- Zachytit složitosti případu, popsat vztahy v jejich celistvosti, porozumět sociálnímu objektu v jeho jedinečnosti a komplexitě
- Popsat a analyzovat prožitou zkušenost se specifickým fenoménem (jedince nebo skupiny)
- Zachytit složitý děj v jeho vývoji
- Zkoumat jev v co nejpřirozenějším prostředí a podmínkách, popsat způsob života určité skupiny lidí, včetně jejich přesvědčení, postojů, hodnot, názorů a dynamiky vzájemných interakcí
Počet případů
- x případů (saturace)
- x případů (saturace)
- 1 případ
- 1 nebo málo případů
- 1 případ (subkultura)
Častá technika
- Rozhovor, pozorování, dokumenty (i všechny najednou)
- Terén + shromažďování dat + stálé porovnávání
- Pozorování + rozhovory
- Kvalitativní/narativní rozhovor
- Kumulativní rozhovory, narace
Výsledek / výstup
- Rekonstrukce a interpretace minulého (i plánů na budoucí život) očima účastníka
- Vřazení do širších souvislostí, případně srovnání s jinými případy
- Text, který zní pravdivě pro toho, kdo měl danou zkušenost, a poskytuje vhled pro toho, kdo ji neměl
- Holistický obraz určité skupiny, instituce nebo společnosti
- Abstrakcí získaná teorie pro fenomény v určité situaci
Příklad
- Sociální menšina a její kultura
- Teorie sociálních procesů, které utvářejí interakci lidí
- Zdroje přechodu k pragmatismu v tvorbě XY
- Porozumění povaze strachu pociťovaného studenty
- Třída s novou metodou výuky určitého předmětu
Doplňující (doporučené) studijní materiály
- MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 92–120.
- Punch, K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches, s. 142–167.
- Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. Dle potřebných hesel.