Na základě prostudovaných zdrojů si student osvojuje typické znaky jednotlivých kvalitativních přístupů (případová studie, biografie atd.), hledá podobnosti a rozdíly v jejich provedení i aplikaci s důrazem na potřebu dodržet zvolený postup pro naplnění cílů výzkumu a pro správnou volbu techniky. Volba postupu vždy musí vycházet z cíle výzkumu a výzkumné otázky, není volena arbitrárně.

Stále je třeba pamatovat, že způsob zkoumání (metodologii) je v kvalitativním přístupu nutné v průběhu poznávání zkoumaného jevu neustále hledat, nikoli pouze aplikovat předem připravená „učebnicová“ metodologická schémata.


Studijní materiály k povinnému prostudování

  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 103–144.
  • ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 83–142.


Kontrolní otázky a úkoly

  1. Na základě znalosti jednotlivých typů výzkumu a jejich možností a limitů se pokuste svými slovy formulovat tři hlavní výhody, které výzkumníkovi kvalitativní výzkum při zkoumání lidského jednání poskytuje. V čem je síla kvalitativního výzkumu?
  2. Zamyslete se nad tím, zda je jednodušší kvalitativně zkoumat něco, co vůbec neznám? Nebo něco, na co jsem expert?
  3. Najděte a pročtěte si 3 odborné články, které popisují provedené kvalitativní výzkumy a shrnují výsledky a použitou metodiku. Pokuste se pochopit, z jakého důvodu byla u každého výzkumu použita popsaná metoda. Jaký význam to pro výzkum mělo, jak to naopak výzkum limitovalo? Použít můžete např. články z časopisu Biograf: časopis pro biografickou a reflexivní sociologii Biograf nebo články ze sborníků z konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. Použít můžete ale jakýkoliv jiný zdroj, například odborné časopisy příslušné Vašemu oboru.
  4. Pokuste se doplnit tabulku podle toho, co jednotlivé kvalitativní přístupy umožňují. Jednotlivé části tabulky k doplnění jsou uvedeny níže.

Porovnání některých typů kvalitativního výzkumu
 Případová studieBiografieEtnografieZakotvená teorieFenomenologický výzkum
Základní otázka     
Cíl výzkumu     
Počet případů     
Častá technika     
Výsledek / výstup     
Příklad     

 

Základní otázka

  • Jaké jsou významy, struktury, zkušenosti jedince/skupiny s daným fenoménem?
  • Jaké jsou kulturní charakteristiky lidí nebo společnosti? Jak jedinci společně vytvářejí sociální skutečnost?
  • Jaké jsou charakteristiky daného případu nebo skupiny porovnávaných případů?
  • Jakou teorii nebo vysvětlení lze odvodit analýzou dat o daném fenoménu?
  • Jak se určitý jev vyvíjel?

Cíl výzkumu

  • Ne popsat jednotlivé jevy, ale vytvořit novou teorii vycházející z dat
  • Zachytit složitosti případu, popsat vztahy v jejich celistvosti, porozumět sociálnímu objektu v jeho jedinečnosti a komplexitě
  • Popsat a analyzovat prožitou zkušenost se specifickým fenoménem (jedince nebo skupiny)
  • Zachytit složitý děj v jeho vývoji
  • Zkoumat jev v co nejpřirozenějším prostředí a podmínkách, popsat způsob života určité skupiny lidí, včetně jejich přesvědčení, postojů, hodnot, názorů a dynamiky vzájemných interakcí

Počet případů

  • x případů (saturace)
  • x případů (saturace)
  • 1 případ
  • 1 nebo málo případů
  • 1 případ (subkultura)

Častá technika

  • Rozhovor, pozorování, dokumenty (i všechny najednou)
  • Terén + shromažďování dat + stálé porovnávání
  • Pozorování + rozhovory
  • Kvalitativní/narativní rozhovor
  • Kumulativní rozhovory, narace

Výsledek / výstup

  • Rekonstrukce a interpretace minulého (i plánů na budoucí život) očima účastníka
  • Vřazení do širších souvislostí, případně srovnání s jinými případy
  • Text, který zní pravdivě pro toho, kdo měl danou zkušenost, a poskytuje vhled pro toho, kdo ji neměl
  • Holistický obraz určité skupiny, instituce nebo společnosti
  • Abstrakcí získaná teorie pro fenomény v určité situaci

Příklad

  • Sociální menšina a její kultura
  • Teorie sociálních procesů, které utvářejí interakci lidí
  • Zdroje přechodu k pragmatismu v tvorbě XY
  • Porozumění povaze strachu pociťovaného studenty
  • Třída s novou metodou výuky určitého předmětu


Doplňující (doporučené) studijní materiály

  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 92–120.
  • Punch, K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches, s. 142–167.
  • Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. Dle potřebných hesel.


Naposledy změněno: pátek, 15. ledna 2021, 10.21