4. Příprava kvalitativního výzkumu
Požadavky na absolvování
Tento tematický okruh studenty vede k poznání přípravných prací při provádění kvalitativního výzkumu. Kriticky důležité je pochopení toho, že pro dobře provedený kvalitativní výzkum jsou podstatné tři věci:
- správně vybrat téma, správně popsat výzkumný problém, správně vymezit cíl výzkumu a formulovat výzkumnou otázku;
- na základě předchozího bodu stanovit metodiku výzkumu za pomoci volby kvalitativního přístupu;
- dodržet metodiku zvoleného přístupu.
Koheze a systematičnost ve výzkumu pomáhají uniknout chaosu v datech i v metodách, pomáhají nalézt relevantní výsledky.
Studijní materiály k povinnému prostudování
K projektu kvalitativního výzkumu
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 157–160.
K tématu, problému, cíli, otázce
- ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 51–81.
Výběr vzorku
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 150–154.
Kontrolní otázky a úkoly
- Co je to projekt kvalitativního výzkumu? Jak se liší od projektu výzkumu kvantitativního?
- Proč je projekt kvalitativního výzkumu důležitý?
- Nakolik je projekt kvalitativního výzkumu závazný? Co lze a co nelze měnit?
- Co je výzkumné téma, problém, cíl a otázka?
- Jaké cíle a jaké otázky mohou zodpovědět jednotlivé typy výzkumu - případová studie, biografie, etnografie, zakotvená teorie a fenomenologický výzkum?
- Proč je kriticky podstatné mít správně vybrané téma, vymezený cíl, popsaný výzkumný problém a formulovanou výzkumnou otázku? K čemu to při výzkumu slouží?
- K čemu slouží v kvalitativním výzkumu teoretický rámec (teoretická východiska, teoretická část)?
- Jak poznám, kde mám „vstoupit do terénu“? Co je prvním výchozím bodem?
- Jak v kvalitativním výzkumu vybírám vzorek?
- Jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými možnosti výběru vzorku?
- Co je teoretická saturace a v kterém kvalitativním přístupu se mi hodí?
Doplňující (doporučené) studijní materiály
K projektu kvalitativního výzkumu
- KUBÁTOVÁ, H. Metodologie sociologie, s. 183–190.
- MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 87–91.
K tématu, problému, cíli, otázce
- BAILEY, C. A. A Guide to Qualitative Field Research, s. 33–47.
- KUBÁTOVÁ, H. Metodologie sociologie, s. 184–189.
- MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 121–126.
- Reichel, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, s. 62–67.
Výběr vzorku
- BAILEY, C. A. A Guide to Qualitative Field Research, s. 63–78.
- GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu, s. 142–147.
- KUBÁTOVÁ, H. Metodologie sociologie, s. 158–160.
- MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 127–139.
- Punch, K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches, s. 187–190.
- Reichel, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, s. 85–89.
Naposledy změněno: pátek, 15. ledna 2021, 10.30