Perfilado de sección

  • Tuto část kurzu zajišťuje: doc. MgA. Stanislav Suda, Ph.D.

      • Metodologie sociálních věd
      • Srovnání kvalitativního a kvantitativního výzkumu
      • Teoretická východiska a principy kvalitativního výzkumu

    • Svými slovy uveďte tři aspekty kvalitativního přístupu, které vy osobně považujete za nejdůležitější pro vědu o člověku, a tři aspekty, které považujete ve vědě o člověku za největší překážku nebo nesnázi. Své odpovědi zdůvodněte (proč to považujete za dobré, za špatné).

      Vložte do systému stručný text (možno v bodech, není třeba úvodního textu nebo závěru). Neopisujte z knih, zformulujte vlastní názor. Rozsah: ½–1 stránka. K textu Vám vyučující poskytne komentář - teprve poté přistupte k dalším částem semestrální práce.

      • Výzkumník jako součást kvalitativního výzkumu
      • Je možné kvalitativní výzkum realizovat „nezúčastněně“?
      • Fenomén zájmu v pedagogickém výzkumu
      • Od výzkumného zájmu ke způsobu zkoumání: hledání adekvátní kvalitativní metodologie

      • Případová studie
      • Biografie
      • Etnografie
      • Zakotvená teorie.
      • Fenomenologický výzkum
      • Jiné typy kvalitativního výzkumu
      • „Past“ metodologických aplikací ve kvalitativním výzkumu

    • Zkuste se zamyslet nad tím, jak vypadá (zvolené téma). Zkuste si uvědomit, co sami v takových situacích děláte – jak se chováte. Co dělávají ostatní lidé? Proč děláte to, co děláte? Jak vnímáte situaci, kdy musíte takovou činnost dělat?

      Vložte do systému stručný text (možno v bodech, není třeba úvodního textu nebo závěru). Neopisujte z knih, zformulujte vlastní úvahu. Rozsah: ½–1 stránka. K textu Vám vyučující poskytne komentář - teprve poté přistupte k dalším částem semestrální práce.

      • Téma, problém, cíl, otázka
      • Projekt kvalitativního výzkumu
      • Výběr vzorku

    • Najděte a pročtěte si 3 odborné články, které popisují provedené kvalitativní výzkumy a shrnují výsledky a použitou metodiku. Pokuste se pochopit, z jakého důvodu byla u každého výzkumu použita popsaná metoda. Jaký význam to pro výzkum mělo, jak to naopak výzkum limitovalo? Použít můžete např. články z časopisu Biograf: časopis pro biografickou a reflexivní sociologii nebo články ze sborníků z konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. Použít můžete ale jakýkoliv jiný zdroj, například odborné časopisy příslušné Vašemu oboru.

      Ke každému z těchto třech výzkumů odpovězte na tyto otázky:

      1. Jaký byl cíl výzkumu, jaká byla výzkumná otázka?
      2. Jaká metoda, technika byla použita? (například metoda komparativní, technika rozhovor)

      Vyberte si jeden z těchto výzkumů a odpovězte na tyto otázky:

      1. V čem bylo užití kvalitativního výzkumu pro výzkumníky přínosné (výhodné)? (např. zmapování zcela neznámého tématu, pochopení, proč se sociální jev děje apod.)
      2. Jaké nevýhody (limity) výzkumníkům volba kvalitativního výzkumu přinesla? (např. nemohli výsledky zobecnit)

      Při hledání odpovědí se nejprve zaměřte na to, jestli na tyto otázky neopověděli autoři článku přímo v něm. Pokud ne, snažte se odpovědi vymyslet sami.

      Vložte do systému stručný text (v bodech, stručné odpovědi, není třeba rozepisovat). K textu Vám vyučující poskytne komentář - teprve poté přistupte k dalším částem semestrální práce.

      • Dotazování / rozhovor
      • Pozorování
      • Analýza dokumentů
      • Jiné techniky

    • 1. Pozorování

      • V rámci zvoleného tématu proveďte krátké pozorování. Vycházejte z poznatků, které jste získali samostudiem, a z praktických tipů, které zašle vyučující k zadanému tématu. Při přípravě pozoro­vání dbejte na správnou volbu varianty pozorování, prostudujte si, jak mají vypadat terénní poznámky a co vše mají obsahovat.
      • Popište přípravu pozorování: jakou variantu jste zvolili a proč, jaké praktické okolnosti pozorování jste brali v úvahu. Rozsah: ½–1 stránka
      • Vytvořte terénní poznámky z tohoto pozorování. Předpokládaný rozsah: 2–5 stránek (může se lišit podle zvoleného pozorování)

      2. Rozhovor

      • V rámci zvoleného tématu proveďte krátký rozhovor. Vycházejte z poznatků, které jste získali samostudiem, a z praktických tipů, které zašle vyučující k zadanému tématu. Při přípravě rozhovoru dbejte na správnou volbu varianty dotazování, prostudujte si, jak má vypadat záznam a přepis rozhovoru a jak se na rozhovor správně připravit.
      • Popište přípravu rozhovoru: jakou variantu jste zvolili a proč, jaké otázky jste si připravili předem a proč zrovna tyto. Rozsah: ½–1 stránka
      • Vytvořte přepis tohoto rozhovoru. Předpokládaný rozsah: 2–5 stránek (může se lišit podle zvoleného rozhovoru)


      Texty vložte do systému. K textu Vám vyučující poskytne komentář - teprve poté přistupte k dalším částem semestrální práce.

      • Příprava, kódování a zobrazování dat.
      • Metody vyhodnocování a interpretace v kvalitativním výzkumu.
      • „Past“ kvantifikace kvalitativních dat

    • Na základě poznatků z odborné literatury proveďte kódování a kategorizaci Vašich dat z pozorování a rozhovoru. Pokuste se na základě analýzy učinit dílčí závěr z Vašeho pozorování a rozhovoru. Popište průběh a výsledek tohoto procesu (kapitola by měla obsahovat následující):

      • kódování textu, který vznikl při pozorování,
      • kódování přepisu rozhovoru,
      • soupis kódů, které vznikly,
      • zobecnění kódů do kategorií,
      • závěr o kódech a kategoriích, které jste našli v pozorování,
      • závěr o kódech a kategoriích, které jste našli v rozhovoru.

      Předpokládaný rozsah: 2–5 stránek. Vložte text do systému. K textu Vám vyučující poskytne komentář - teprve poté přistupte k dalším částem semestrální práce.

      • Od výzkumných dat k výzkumnému zájmu: co jsme zjistili a jaký to má smysl?

      • Forma výzkumné zprávy
      • Analytický příběh
      • Psaní odborného textu

    • Na základě vlastní zkušenosti s pozorováním a dotazováním a na základě získaných znalostí z odborné literatury se pokuste odpovědět na následující otázky nebo témata:

      Jaké limity nebo nedostatky s sebou zvolená varianta rozhovoru a pozorování přinášela?

      Jaké faktory měly vliv na zkreslení získaných dat?

      • Jak jste se zkreslení pokusili vyhnout?
      • Jak by se zkreslení mohlo minimalizovat dále (jiným způsobem)
      Jaký je rozdíl v informacích získaných pozorováním a dotazováním?

      • Zkuste porovnat, co jste se dozvěděli při pozorování a co jste se dozvěděli při rozhovoru.
      • Liší se nějak získané informace?
      • Projevilo se to v kódech a kategoriích?

      Co Vám dělalo při provedení semestrální práce největší problém? Proč?

      Překvapilo Vás na výsledcích a závěrech něco?

      Porovnejte hloubku a kvalitu informací dvou různých pohledů: Vašeho osobního pohledu, který jste zpracovávali v počátku semestru formou krátké úvahy na téma čekání, a pohledu výzkumníka, tedy z perspektivy toho, co jste zjistili Vaším zkoumáním.

      • Jak se informace liší a proč se liší?
      • Je rozdíl v tom, jak popisujete nějaký jev jako obyčejný člověk, a když ho popisujete jako výzkumník? V čem spočívá, v čem se projevuje?

      Připojte jakoukoliv další reflexi, která se týkala provedení Vašeho pozorování nebo dotazování, a považujete ji za podstatnou. 

      Předpokládaný rozsah kapitoly: 1–5 stránek. Propojte všechny dříve oevzdané texty (kapitoly) do jednoho souvislého aktualizovaného textu a připojte na závěr tuto kapitolu. Celý text pak vložte text do systému. K textu Vám vyučující poskytne komentář. Odevzdání textu bude spolu se splněním zápočtového úkolu (viz výše) podmínku připuštění ke zkoušce.