Tematický okruh vede studenty k zopakování, prohloubení a doplnění některých již předpokládaných znalostí. Navazuje na znalosti kvantitativních přístupů v sociálních vědách i na znalost obecné sociologie. Okruh uvádí kvalitativní metodologii do širšího sociálně-vědního kontextu s primárním ohledem na filozofická a sociologická východiska.

Témata mj. pokrývají obecné problémy při výzkumu jednání lidí a jejich společenského života, dále rozdíly mezi vědeckým poznáváním a poznáváním „zdravým rozumem“, vedou ke srovnání kvantitativ­ního a kvalitativního přístupu a jejich výhod, předností a limitů a seznamují s vývojem metodologie sociálních věd.

Klíčová slova, která by měl student poznat a pochopit: věda, metodologie, metoda, technika, korelace, kauzalita, kvanti/kvali výzkum, dedukce, indukce, abdukce, teorie, hypotéza, validita, reliabilita, triangu­lace.

Student by dále měl poznat metodologická východiska výzkumu vycházející z následujících směrů: pozitivismus, antipozitivismus, pragmatismus, fenomenologie a v pojetí následujících autorů: Comte, Dukrheim, Weber, Peirce, Znaniecki, Thomas, Geertz, Schütz, Garfinkel, Denzin, Giddens


Studijní materiály k povinnému prostudování

Metodologie (kvalitativní) vědy

  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 27–43.
  • ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, s. 11–22.

Srovnání kvalitativní x kvantitativní výzkum

  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 45–63.
  • ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 22–26.

Teoretická východiska kvalitativního přístupu

  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 65–101

Validita, triangulace, kvalita výzkumu

  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 145–148; 335–348.
  • ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 28–50; 202–206.


Kontrolní otázky a úkoly

  1. Jak se v případě poznávání člověka a společnosti liší poznávání všední a vědecké? Jaké jsou rozdíly v přístupu k objektu poznávání, pokud jsem "obyčejný" člověk a pokud jsem vědec? Jaké podmínky pro práci vědce vědecké poznání v oblasti sociálních věd má?
  2. Prostudujte, poznejte a pochopte pojetí metodologie u následujících směrů a autorů: pozitivismus, antipozitivismus, pragmatismus, fenomenologie; Comte, Dukrheim, Weber, Peirce, Znaniecki, Thomas, Geertz, Schütz, Garfinkel, Denzin, Giddens.
  3. Zopakujte si pojmy korelace a kauzalita. Je to to samé? Mohou dva jevy spolu korelovat, ale přitom nebýt v kauzálním vztahu?
  4. Kvantitativní a kvalitativní výzkum se od sebe liší. Zkuste si zopakovat jejich rozdíly.
  5. Pokud chceme zjišťovat odpověď na otázku „Proč“, který z výzkumů je vhodnější použít. Proč? (Nápověda: zaměřte se na to, jak oba typy pracují se stávajícími a novými poznatky, jak umí pojmout společnost jako přirozený systém a jak musí redukovat realitu, aby byly proveditelné.)
  6. Pokud budeme k výzkumu užívat kvalitativních metod, jaké to bude pro nás mít ne/výhody? (Posuďte vliv na hloubku získaných informací, na jejich validitu a reliabilitu, na možnost zobecnění, na požadavky na výzkumníka.)
  7. Jaké výzkumné cíle nám kvalitativní výzkum pomáhá naplnit? Umožňuje nám popsat vztahy mezi lidmi? Umožňuje nám porozumět významům? Pomáhá nám získat přehled o tom, jaký je stav určité věci ve společnosti? Jaké další cíle může kvalitativní výzkum naplnit?
  8. Společnost je systém. Co to pro nás jako pro výzkumníka znamená? Zaměřte se na to, jak moc jsme schopni ve výzkumu obsáhnout určitou část takového systému. Je taková část snadno ohraniči­telná? Proč? Je stabilní? Proč? Jaké výhody a nevýhody pak s sebou kvalitativní přístup s ohledem na systémovost společnosti přináší?
  9. Kde v tomto společenském systému stojí výzkumník? Jak se to projeví na požadavcích pro jeho práci? Jak ho to limituje? A co musí udělat, aby tyto limity příliš neovlivňovaly výsledek jeho výzkumné práce?
  10. Jaká konkrétní témata, jaké výzkumné otázky a jaké informace nám kvalitativní výzkum umožní řešit a získávat? Pokuste se ve svém oboru nebo v oblasti, která je Vám profesně nebo osobně blízká, vymyslet tři příklady situací, ve kterých by se kvalitativní výzkum podle Vás uplatnil.
  11. Jak vypadají data, se kterými v kvalitativním výzkumu budeme pracovat? Jakou podobu mohou mít? Má jejich podoba vliv na to, jak hluboké informace lze z dat získat?
  12. Kvalitativní výzkum využívá induktivního postupu v uvažování. Ujistěte se, že umíte vysvětlit, co tento postup znamená.
  13. Jaký je vztah výsledků kvalitativního výzkumu k teorii a k hypotézám?

Doplňující (doporučené) studijní materiály

Metodologie (kvalitativní) vědy

  • BAILEY, C. A. A Guide to Qualitative Field Research, s. 2–8.
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost, s. 12–30 (kap. 1).
  • GIDDENS, A. Sociologie, s. 504–512 (pozn. vhodné pro úplné začátečníky).
  • LOUČKOVÁ, I. Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu, s. 19–31 (pozn. čtení spíše pro náročnější)
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 13–18.

Srovnání kvalitativní x kvantitativní výzkum:

  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost, s. 284–324 (kap. 10).
  • GAVORA, P. úvod do pedagogického výzkumu, s. 31–46.
  • LOUČKOVÁ, I. Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu, s. 33–66 (pozn. čtení spíše pro náročnější)
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 18–28.
  • Punch, K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches, s. 234–245.
  • Reichel, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, s. 40–43.

Teoretická východiska kvalitativního přístupu

  • BAILEY, C. A. A Guide to Qualitative Field Research, s. 49–61.
  • Jeřábek, H., ed. a Remr, J. Klasické sociologické výzkumy.
  • KUBÁTOVÁ, H. Metodologie sociologie, s. 42–66; 119–172 (velmi vřele doporučuji).
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 39–59.
  • Punch, K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches, s. 134–141.
  • Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. Dle potřebných hesel.

Validita, triangulace, kvalita výzkumu

  • BAILEY, C. A. A Guide to Qualitative Field Research, s. 179–188.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 255–274; 293–306.
  • Punch, K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches, s. 245–256.

Ultime modifiche: venerdì, 15 gennaio 2021, 09:41