Pro tento blok je klíčová účast ve výuce. Do jisté míry lze k ujasnění vlastního výzkumného zájmu a vlastní pozice ve vztahu ke zkoumání fenoménů a otázek kvalitativní povahy náhradním způsobem dospět v rámci řešení dílčích zápočtových úkolů (zejm. úkoly 1, 4 a 5 viz výše).

Klíčové bude, aby si student ujasnil, že způsob řešení výzkumné otázky (metodologie) vychází z obsahu výzkumného zájmu, resp. z povahy zkoumaného fenoménu, nikoli naopak (častým problémem bývá apriorní představa o způsobu provedení výzkumu, na kterou je teprve roubována otázka, co bude předmětem zkoumání, bez předchozího ujasnění vlastního výzkumného zájmu).


Studijní materiály k povinnému prostudování

  • ČERNÝ, J. Fotbal je hra. Pokus o fenomenologii hry. Praha: Československý spisovatel, 1968.


Kontrolní otázky a úkoly

  1. Pokuste se vlastními slovy vyjádřit, co je míněno osobní garancí výzkumu.
  2. Formulujte vlastními slovy řadu zájem – potřeba – postoj.
  3. Formulujte vlastními slovy řadu dovednost – návyk – zvyk.
  4. Zkuste se zamyslet nad slovy stereotyp, aplikace, konvenčnost.
  5. Pokuste se zformulovat, jak chápete aktivitu, tvořivost a nekonvenčnost.
  6. Pokuste se zformulovat, proč je důležité ptát se na fenomén slovy jak? Nikoli co?


Doplňující (doporučené) studijní materiály

  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. 3. vyd. Praha: Portál, 2004.
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Portál: Praha, 1998.
  • JIRÁNEK, F. Pedagogická psychologie I. Praha: KPÚ, 1968.
  • JIRÁNEK, F., FIŠER, J. Pedagogická psychologie II. Praha: KPÚ, 1968.
  • PIAGET, J. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999.
  • SUDA, S. Experimentální dramatika. České Budějovice: Episteme, 2017.

Ultime modifiche: venerdì, 15 gennaio 2021, 09:47