2. Osobnost výzkumníka a fenomén zájmu v pedagogickém výzkumu
Aggregazione dei criteri
Pro tento blok je klíčová účast ve výuce. Do jisté míry lze k ujasnění vlastního výzkumného zájmu a vlastní pozice ve vztahu ke zkoumání fenoménů a otázek kvalitativní povahy náhradním způsobem dospět v rámci řešení dílčích zápočtových úkolů (zejm. úkoly 1, 4 a 5 viz výše).
Klíčové bude, aby si student ujasnil, že způsob řešení výzkumné otázky (metodologie) vychází z obsahu výzkumného zájmu, resp. z povahy zkoumaného fenoménu, nikoli naopak (častým problémem bývá apriorní představa o způsobu provedení výzkumu, na kterou je teprve roubována otázka, co bude předmětem zkoumání, bez předchozího ujasnění vlastního výzkumného zájmu).
Studijní materiály k povinnému prostudování
- ČERNÝ, J. Fotbal je hra. Pokus o fenomenologii hry. Praha: Československý spisovatel, 1968.
Kontrolní otázky a úkoly
- Pokuste se vlastními slovy vyjádřit, co je míněno osobní garancí výzkumu.
- Formulujte vlastními slovy řadu zájem – potřeba – postoj.
- Formulujte vlastními slovy řadu dovednost – návyk – zvyk.
- Zkuste se zamyslet nad slovy stereotyp, aplikace, konvenčnost.
- Pokuste se zformulovat, jak chápete aktivitu, tvořivost a nekonvenčnost.
- Pokuste se zformulovat, proč je důležité ptát se na fenomén slovy jak? Nikoli co?
Doplňující (doporučené) studijní materiály
- DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. 3. vyd. Praha: Portál, 2004.
- HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Portál: Praha, 1998.
- JIRÁNEK, F. Pedagogická psychologie I. Praha: KPÚ, 1968.
- JIRÁNEK, F., FIŠER, J. Pedagogická psychologie II. Praha: KPÚ, 1968.
- PIAGET, J. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999.
- SUDA, S. Experimentální dramatika. České Budějovice: Episteme, 2017.
Ultime modifiche: venerdì, 15 gennaio 2021, 09:47