Tento tematický okruh studenty vede k poznání přípravných prací při provádění kvalitativního výzkumu. Kriticky důležité je pochopení toho, že pro dobře provedený kvalitativní výzkum jsou podstatné tři věci:

  • správně vybrat téma, správně popsat výzkumný problém, správně vymezit cíl výzkumu a formulovat výzkumnou otázku;
  • na základě předchozího bodu stanovit metodiku výzkumu za pomoci volby kvalitativního přístupu;
  • dodržet metodiku zvoleného přístupu.

Koheze a systematičnost ve výzkumu pomáhají uniknout chaosu v datech i v metodách, pomáhají nalézt relevantní výsledky.


Studijní materiály k povinnému prostudování

K projektu kvalitativního výzkumu

  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 157–160.

K tématu, problému, cíli, otázce

  • ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 51–81.

Výběr vzorku

  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 150–154.


Kontrolní otázky a úkoly

  1. Co je to projekt kvalitativního výzkumu? Jak se liší od projektu výzkumu kvantitativního?
  2. Proč je projekt kvalitativního výzkumu důležitý?
  3. Nakolik je projekt kvalitativního výzkumu závazný? Co lze a co nelze měnit?
  4. Co je výzkumné téma, problém, cíl a otázka?
  5. Jaké cíle a jaké otázky mohou zodpovědět jednotlivé typy výzkumu - případová studie, biografie, etnografie, zakotvená teorie a fenomenologický výzkum?
  6. Proč je kriticky podstatné mít správně vybrané téma, vymezený cíl, popsaný výzkumný problém a formulovanou výzkumnou otázku? K čemu to při výzkumu slouží?
  7. K čemu slouží v kvalitativním výzkumu teoretický rámec (teoretická východiska, teoretická část)?
  8. Jak poznám, kde mám „vstoupit do terénu“? Co je prvním výchozím bodem?
  9. Jak v kvalitativním výzkumu vybírám vzorek?
  10. Jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými možnosti výběru vzorku?
  11. Co je teoretická saturace a v kterém kvalitativním přístupu se mi hodí?


Doplňující (doporučené) studijní materiály

K projektu kvalitativního výzkumu

  • KUBÁTOVÁ, H. Metodologie sociologie, s. 183–190.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 87–91.

K tématu, problému, cíli, otázce

  • BAILEY, C. A. A Guide to Qualitative Field Research, s. 33–47.
  • KUBÁTOVÁ, H. Metodologie sociologie, s. 184–189.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 121–126.
  • Reichel, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, s. 62–67.

Výběr vzorku

  • BAILEY, C. A. A Guide to Qualitative Field Research, s. 63–78.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu, s. 142–147.
  • KUBÁTOVÁ, H. Metodologie sociologie, s. 158–160.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 127–139.
  • Punch, K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches, s. 187–190.
  • Reichel, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, s. 85–89.

Last modified: Friday, 15 January 2021, 10:30 AM