Techniky sběru dat jakožto způsoby, jakým získám data vymezená výzkumným cílem a otázkou, jsou v kvalitativním výzkumu poměrně rozvolněné. Vycházíme-li z metodologického principu rozvíjení metodiky ad hoc podle výzkumné situace, pak je zřejmé, že nemohou existovat kvalitativně pojaté techniky jako jednoznačný návod. Nicméně pro každou techniku lze stanovit základní možnosti sběru dat a obecné orientační principy, jak postupovat.


Studijní materiály k povinnému prostudování

Kvalitativní dotazování

  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 161–190.
  • ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 159–191.

Kvalitativní pozorování

  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 191–203.
  • ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 142–158.

Kvalitativní analýza dokumentů a jiné techniky

  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 204–206.
  • ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 192–201.


Kontrolní otázky a úkoly

  1. Rozhodněte, zda u jednotlivých typů kvalitativního výzkumu převažuje použití pozorování nebo dotazování nebo jsou obě techniky kombinovány. Řiďte se hlavně tím, jaký typ informací chceme v jednotlivých typech výzkumu zjišťovat: případová studie, biografie, etnografie, zakotvená teorie, fenomenologický výzkum.
  2. Formulujte výhody a nevýhody zjevného zúčastněného, skrytého zúčastněného, zjevného nezúčastněného a skrytého nezúčastněného pozorování a vymyslete příklady výzkumů z Vašeho oboru, kde by se jednotlivé variance pozorování uplatnily.
  3. Jak vypadají terénní poznámky, k čemu nám slouží a jak je zapisujeme?
  4. Proč potřebujeme na jedné straně popisné terénní poznámky, a na druhé straně poznámky reflektující, analytické?
  5. Jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými variacemi rozhovorů: strukturovaným s otevřenými otázkami, rozhovorem s návodem, neformálním rozhovorem, narativním rozhovorem a fenomenologickým rozhovorem?
  6. Jaká jsou pravidla pro vedení skupinových rozhovorů? Jakou roli hraje výzkumník?
  7. Jaká zkreslení jednotlivé varianty pozorování a dotazování s sebou přinášejí?


Doplňující (doporučené) studijní materiály

Kvalitativní dotazování

  • BAILEY, C. A. A Guide to Qualitative Field Research, s. 95–111.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu, s. 163–170.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 155–187.
  • Punch, K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches, s. 168–178.

Kvalitativní pozorování

  • BAILEY, C. A. A Guide to Qualitative Field Research, s. 79–94.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu, s. 149–162.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 142–154.
  • Punch, K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches, s. 178–184.
  • SEIDMAN, I. Interviewing as qualitative research: a guide for researchers in education and the social sciences.

Kvalitativní analýza dokumentů a jiné techniky

  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 189–194.
  • Punch, K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches, s. 184–186.


Semestrální práce

1.        Provedení pozorování

V rámci zvoleného tématu proveďte krátké pozorování. Vycházejte z poznatků, které jste získali samostudiem, a z praktických tipů, které zašle vyučující k zadanému tématu. Při přípravě pozoro­vání dbejte na správnou volbu varianty pozorování, prostudujte si, jak mají vypadat terénní poznámky a co vše mají obsahovat.

a)      Popište přípravu pozorování: jakou variantu jste zvolili a proč, jaké praktické okolnosti pozorování jste brali v úvahu.

Rozsah: ½–1 stránka

b)     Vytvořte terénní poznámky z tohoto pozorování.

Předpokládaný rozsah: 2–5 stránek (může se lišit podle zvoleného pozorování)

 

2.        Provedení rozhovoru

V rámci zvoleného tématu proveďte krátký rozhovor. Vycházejte z poznatků, které jste získali samostudiem, a z praktických tipů, které zašle vyučující k zadanému tématu. Při přípravě rozhovoru dbejte na správnou volbu varianty dotazování, prostudujte si, jak má vypadat záznam a přepis rozhovoru a jak se na rozhovor správně připravit.

a)      Popište přípravu rozhovoru: jakou variantu jste zvolili a proč, jaké otázky jste si připravili předem a proč zrovna tyto. 

Rozsah: ½–1 stránka

b)     Vytvořte přepis tohoto rozhovoru.

Předpokládaný rozsah: 2–5 stránek (může se lišit podle zvoleného rozhovoru)

 

6.      Analýza kvalitativních dat

Osnova tématu (dílčí témata)

1.      Příprava, kódování a zobrazování dat.

2.      Metody vyhodnocování a interpretace v kvalitativním výzkumu.

3.      „Past“ kvantifikace kvalitativních dat

Komentář

Způsob práce s daty a jejich analýza a interpretace jsou navázány na předchozí kroky. Volba způsobu se tedy řídí zvolenou výzkumnou strategií. Je důležité zachovat koheznost zvolené metodiky i v této etapě výzkumu. Rovněž je třeba pamatovat na často se objevující problém: tendenci kvantifikovat kvalitativní data (kategorizovat fenomén a interpretovat výsledky podle četnosti výskytu identifikovaných kategorií).

Studijní materiály k povinnému prostudování

HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 207–287; 349–369.

ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 207–247.

Doplňující studijní materiály k prostudování

BAILEY, C. A. A Guide to Qualitative Field Research, s. 113–178.

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 195–254.

Punch, K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches, s. 194–233.

Reichel, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, s. 164–171.

SEIDMAN, I. Interviewing as qualitative research: a guide for researchers in education and the social sciences, s. 112–132.

Velký sociologický slovník. I, A-O. Příslušná hesla.

Velký sociologický slovník. II, P-Ž. Příslušná hesla.

Kontrolní otázky a úkoly

1.    Jakým způsobem zpracováváme surová data získaná v terénu?

2.    Jaké jsou metody transkripce?

3.    Jak v kvalitativním výzkumu pracujeme s kódy, kategoriemi, typologiemi?

4.    Co je to otevřené kódování a kdy se nám hodí?

5.    Co jsou to ideální typy a kdy se nám hodí?

6.    Jak se liší způsoby analýzy dat v závislosti na zvoleném typu kvalitativního výzkumu (případová studie, biografie, etnografie, zakotvená teorie, fenomenologický výzkum)?

7.    Co je hermeneutika a jak ji využíváme v kvalitativním výzkumu?

Semestrální práce

Kódování a analýza

Na základě poznatků z odborné literatury proveďte kódování a kategorizaci Vašich dat z pozorování a rozhovoru. Pokuste se na základě analýzy učinit dílčí závěr z Vašeho pozorování a rozhovoru. Popište průběh a výsledek tohoto procesu.

Kapitola by měla obsahovat následující:

·      kódování textu, který vznikl při pozorování,

·      kódování přepisu rozhovoru,

·      soupis kódů, které vznikly,

·      zobecnění kódů do kategorií,

·      závěr o kódech a kategoriích, které jste našli v pozorování,

·      závěr o kódech a kategoriích, které jste našli v rozhovoru.

Předpokládaný rozsah: 2–5 stránek (bude se individuálně lišit).

7.      Validita kvalitativního výzkumu

Osnova tématu (dílčí témata)

Od výzkumných dat k výzkumnému zájmu: Co jsme zjistili a jaký to má smysl?

Komentář

Smyslem tohoto bloku je přivést studenty zpět k reflexi vlastního výzkumného zájmu, poté co nasbírali, zpracovali a interpretovali výzkumná data, aby si opětovně uvědomili, co na realizovaném výzkumu považují za podstatné, a to dříve, než přistoupí k hledání výsledného tvaru pro prezentaci výsledků výzkumu.

Studijní materiály k povinnému prostudování

PIAGET, J. Psychologie inteligence. 2. vydání. Praha: Portál, 1999.

ŘIHÁČEK, T.; ČERMÁK, I.; HYTYCH, R. et al. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: MU, 2013.

SUDA, S. Experimentální dramatika. České Budějovice: Episteme, 2017.

ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 207–247.

Doplňující studijní materiály k prostudování

ČERNÝ, J. Fotbal je hra. Pokus o fenomenologii hry. Praha: Československý spisovatel, 1968.

Kontrolní otázky a úkoly

1.    Cílem kvalitativního výzkumu je porozumění. Komu/čemu se snažíme porozumět? Kde se vzala snaha o porozumění? A jaké prostředky nám k tomu kvalitativní výzkum poskytuje?

2.    Jak je zjišťována a zajišťována validita kvalitativního výzkumu?

3.    Jak je hodnocena kvalita kvalitativního výzkumu?

4.    Pokuste se zformulovat, proč je důležité ptát se, jak je rozumět, nikoli co to je?

5.    Pokuste se zamyslet nad tezí zaměnitelnosti cílů a prostředků vzhledem ke kvalitě obecně.

6.    Je cíl shodná kategorie jako smysl? Pokuste se zformulovat rozdíl v chápání těchto pojmů.

8.      Písemné podání výsledků kvalitativního výzkumu

Osnova tématu (dílčí témata)

1.      Forma výzkumné zprávy

2.      Analytický příběh

3.      Psaní odborného textu

Studijní materiály k povinnému prostudování

HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 315–334.

ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, 2013, s. 478–510.

ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 248–258.

Doplňující studijní materiály k prostudování

BAILEY, C. A. A Guide to Qualitative Field Research, s. 189–195.

Punch, K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches, s. 260–280.

Kontrolní otázky a úkoly

1.    Jaké jsou základní součásti každé výzkumné zprávy?

2.    Jak se liší výzkumná zpráva v závislosti na jednotlivých typech kvalitativního výzkumu?

3.    Najděte a pročtěte si 3 výzkumné zprávy z provedených kvalitativních výzkumů. Pokuste se identifikovat jejich jednotlivé formální a obsahové součásti. Použít můžete např. články z časopisu Biograf: časopis pro biografickou a reflexivní sociologii nebo články ze sborníků z konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. Použít můžete ale jakýkoliv jiný zdroj, například odborné časopisy příslušné Vašemu oboru.

Semestrální práce

Diskuze a reflexe

Na základě vlastní zkušenosti s pozorováním a dotazováním a na základě získaných znalostí z odborné literatury se pokuste odpovědět na následující otázky nebo témata:

a)    Jaké limity nebo nedostatky s sebou zvolená varianta rozhovoru a pozorování přinášela?

b)   Jaké faktory měly vliv na zkreslení získaných dat?

·     Jak jste se zkreslení pokusili vyhnout?

·     Jak by se zkreslení mohlo minimalizovat dále (jiným způsobem)?

c)    Jaký je rozdíl v informacích získaných pozorováním a dotazováním?

·     Zkuste porovnat, co jste se dozvěděli při pozorování a co jste se dozvěděli při rozhovoru.

·     Liší se nějak získané informace?

·     Projevilo se to v kódech a kategoriích?

d)   Co Vám dělalo při provedení semestrální práce největší problém? Proč?

e)    Překvapilo Vás na výsledcích a závěrech něco?

f)     Porovnejte hloubku a kvalitu informací dvou různých pohledů: Vašeho osobního pohledu, který jste zpracovávali v počátku semestru formou krátké úvahy na téma čekání, a pohledu výzkumníka, tedy z perspektivy toho, co jste zjistili Vaším zkoumáním.

·     Jak se informace liší a proč se liší?

·     Je rozdíl v tom, jak popisujete nějaký jev jako obyčejný člověk, a když ho popisujete jako výzkumník? V čem spočívá, v čem se projevuje?

Připojte jakoukoliv další reflexi, která se týkala provedení Vašeho pozorování nebo dotazování, a považujete ji za podstatnou. Rozsah: 1–5 stránek.



Zuletzt geändert: Freitag, 15. Januar 2021, 10:34