Způsob práce s daty a jejich analýza a interpretace jsou navázány na předchozí kroky. Volba způsobu se tedy řídí zvolenou výzkumnou strategií. Je důležité zachovat koheznost zvolené metodiky i v této etapě výzkumu. Rovněž je třeba pamatovat na často se objevující problém: tendenci kvantifikovat kvalitativní data (kategorizovat fenomén a interpretovat výsledky podle četnosti výskytu identifikovaných kategorií).


Studijní materiály k povinnému prostudování

  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace, s. 207–287; 349–369.
  • ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 207–247.


Kontrolní otázky a úkoly

  1. Jakým způsobem zpracováváme surová data získaná v terénu?
  2. Jaké jsou metody transkripce?
  3. Jak v kvalitativním výzkumu pracujeme s kódy, kategoriemi, typologiemi?
  4. Co je to otevřené kódování a kdy se nám hodí?
  5. Co jsou to ideální typy a kdy se nám hodí?
  6. Jak se liší způsoby analýzy dat v závislosti na zvoleném typu kvalitativního výzkumu (případová studie, biografie, etnografie, zakotvená teorie, fenomenologický výzkum)?
  7. Co je hermeneutika a jak ji využíváme v kvalitativním výzkumu?


Doplňující (doporučené) studijní materiály

  • BAILEY, C. A. A Guide to Qualitative Field Research, s. 113–178.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, s. 195–254.
  • Punch, K. Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches, s. 194–233.
  • Reichel, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, s. 164–171.
  • SEIDMAN, I. Interviewing as qualitative research: a guide for researchers in education and the social sciences, s. 112–132.
  • Velký sociologický slovník. I, A-O. Příslušná hesla.
  • Velký sociologický slovník. II, P-Ž. Příslušná hesla.

Ultime modifiche: venerdì, 15 gennaio 2021, 10:47